Test-Aankoop: “sommige hespen bevatten te veel opvulsel” | RetailDetail

Test-Aankoop: “sommige hespen bevatten te veel opvulsel”

Test-Aankoop: “sommige hespen bevatten te veel opvulsel”
Shutterstock

Uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat enkele hespen die in supermarkten worden verkocht te veel opvulsel bevatten en niet voldoen aan de wettelijke eisen voor gekookte ham.

 

Te lage kwaliteitsnormen

Test-Aankoop testte 34 producten van verschillende supermarkten en vond daarbij een aantal problemen. Bij tien producten lag het vleespercentage lager dan 95% en bij eentje was het vleespercentage zelfs maar 72%. Bij acht producten werd het vleespercentage niet op de verpakking vermeld. Drie van de goedkopere producten bevatten te veel vocht en te weinig vleeseiwit, waardoor ze nog moeilijk konden gedefinieerd worden als ham.

 

Zo voldeden de achterham van Albert Heijn en de ham zonder zwoerd van Witte Producten niet aan de Belgische wetgeving. Dat is ook niet verplicht, omdat ze worden ingevoerd vanuit Nederland en Frankrijk. Test-Aankoop raadt de consument aan om goed te letten op de ingrediënten bij vlees en vooral in de gaten te houden hoeveel water, zetmeel en gelatine er wordt gebruikt, omdat die ingrediënten vooral dienen als opvulsel.

 

Test-Aankoop wil daarom dat er eengemaakte Europese kwaliteitsnormen komen, maar klaagt dat de kwaliteitsnormen in België integendeel worden verlaagd. Dat was onlangs nog het geval bij de aanpassing van het KB voor mayonaise. "Ook het KB betreffende ham zit in de pijplijn en eenzelfde resultaat, afzwakking van de kwaliteitsvereisten, wordt hier verwacht. Blijkbaar is de minister meer begaan met de economie dan met de consument", stelt de consumentenorganisatie volgens VRT NWS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.