Test-Aankoop: “sommige hespen bevatten te veel opvulsel” | RetailDetail

Test-Aankoop: “sommige hespen bevatten te veel opvulsel”

Test-Aankoop: “sommige hespen bevatten te veel opvulsel”
Shutterstock

Uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat enkele hespen die in supermarkten worden verkocht te veel opvulsel bevatten en niet voldoen aan de wettelijke eisen voor gekookte ham.

 

Te lage kwaliteitsnormen

Test-Aankoop testte 34 producten van verschillende supermarkten en vond daarbij een aantal problemen. Bij tien producten lag het vleespercentage lager dan 95% en bij eentje was het vleespercentage zelfs maar 72%. Bij acht producten werd het vleespercentage niet op de verpakking vermeld. Drie van de goedkopere producten bevatten te veel vocht en te weinig vleeseiwit, waardoor ze nog moeilijk konden gedefinieerd worden als ham.

 

Zo voldeden de achterham van Albert Heijn en de ham zonder zwoerd van Witte Producten niet aan de Belgische wetgeving. Dat is ook niet verplicht, omdat ze worden ingevoerd vanuit Nederland en Frankrijk. Test-Aankoop raadt de consument aan om goed te letten op de ingrediënten bij vlees en vooral in de gaten te houden hoeveel water, zetmeel en gelatine er wordt gebruikt, omdat die ingrediënten vooral dienen als opvulsel.

 

Test-Aankoop wil daarom dat er eengemaakte Europese kwaliteitsnormen komen, maar klaagt dat de kwaliteitsnormen in België integendeel worden verlaagd. Dat was onlangs nog het geval bij de aanpassing van het KB voor mayonaise. "Ook het KB betreffende ham zit in de pijplijn en eenzelfde resultaat, afzwakking van de kwaliteitsvereisten, wordt hier verwacht. Blijkbaar is de minister meer begaan met de economie dan met de consument", stelt de consumentenorganisatie volgens VRT NWS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.