Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen | RetailDetail

Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen

Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen

Consumentenvereniging Test-Aankoop heeft een klacht ingediend tegen zeven voedingsproducten die volgens hen misleidende verpakkingen hebben. Op elke verpakking wordt de vermelding van fruit gemaakt.

 

Te laag percentage fruit

Test-Aankoop onderzocht 120 verpakkingen met daarop afbeeldingen van fruit. Het is immers wettelijk verplicht om het percentage fruit weer te geven in de ingrediëntenlijst als er op de verpakking een vermelding van fruit wordt gemaakt, in woord of in beeld.

 

Test-Aankoop kwam daarbij tot de conclusie dat heel wat producenten een minimale hoeveelheid vruchtensappen of -puree toevoegen aan hun producten en ze gebruiken als “alibi voor de vele aroma's en kleurstoffen".

 

Klacht om voorbeeld te stellen

Een voorbeeld zijn de Granny-koeken van Lu, die volgens de verpakking 53 procent granen en fruit bevatten, maar die in werkelijkheid slechts 2,6 procent puree van rode vruchten bevatten. “Wat eruitziet als stukjes gedroogd fruit, is in werkelijkheid samengesteld uit vruchtenpuree, suiker, aroma’s en kleurstoffen.” Andere producten vervangen dure vruchten door goedkopere alternatieven en sommige producten bevatten zelfs helemaal geen fruit.

 

De klacht tegen de zeven producten moet volgens Test-Aankoop dienen als een voorbeeld, om ervoor te zorgen dat de regels beter gerespecteerd worden. Daarnaast pleit het voor minimumpercentages voor bepaalde voedingscategorieën, als vruchtenyoghurt en -dranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.