Thuisconsumptie blijft hoog, ziet Kellogg’s

Shutterstock.com

In de eerste drie maanden van het jaar zag Kellogg’s de omzet en winst gevoelig stijgen. Het voedingsmiddelenconcern past zijn jaarprognoses dan ook naar boven aan.

 

Sterk momentum voor Pringles en ontbijtgranen

Kellogg’s realiseerde in het eerste kwartaal een omzet van 3,6 miljard dollar (bijna 3 miljard euro), een stijging met ruim 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toegenomen vraag naar verpakte voedingsmiddelen voor thuis én gunstige wisselkoerseffecten compenseerden ruimschoots de aanhoudende zwakte in het out-of-home kanaal. Op organische basis stegen de opbrengsten met 4,2%.

 

De cornflakesproducent zag de omzet overal stijgen, al waren er wel grote regionale verschillen. In Europa handhaafde Pringles zijn sterke momentum en ook de verkoop van ontbijtgranen lag nog steeds boven pré-pandemieniveau. De sterkste groei werd evenwel neergezet in de regio Azië, Midden-Oosten en Afirika, waar de omzet met 14% toenam, dankzij een aantrekkende vraag naar snacks, granen en noedels.

 

Kellogg’s boekte afgelopen kwartaal een operationele winst van 472 miljoen dollar (391 miljoen euro), een stijging van bijna 3% op jaarbasis. Het aangepaste bedrijfsresultaat klom zelfs 13% hoger.

 

Op basis van deze resultaten verhoogt het Amerikaanse voedingsbedrijf zijn financiële verwachtingen voor het hele jaar. Kellogg’s gaat nu uit van een stabiele omzet op organische basis, terwijl het eerder een lichte daling van 1% voorspelde. Verder zal het aangepaste bedrijfsresultaat naar verwachting met 1 à 2% afnemen; eerder hield Kellogg’s het op een daling van 2%.