Metro Antwerpen-Noord

Tiende Metro-winkel legt de lat hoger

Tiende Metro-winkel legt de lat hoger

De nieuwe Metro-vestiging in Antwerpen-Noord wordt met enkele opmerkelijke nieuwigheden het uithangbord van het vernieuwde Metro-concept, dat de komende maanden ook verder wordt uitgerold in de andere Belgische winkels.

Focus op horeca

Antwerpen-Noord is al de tiende Belgische vestiging van de horecagroothandel. “We schakelen een versnelling hoger”, verklaart Vincent Nolf, CEO van Metro België. ”In onze nieuwe strategie zullen we ons nog meer richten op horecaondernemers, met bijzonder aandacht voor gastronomie.” Metro wil zijn aanwezigheid in België versterken met bijkomende, vaak wat kleinere vestigingen dicht bij de horecaklanten. Onder andere Gent en de kust staan op het verlanglijstje. 


Het assortiment en het dienstenaanbod worden herzien: in Antwerpen werden 2.000 nieuwe referenties geïntroduceerd, op een assortiment van 13.000. Een deel van het aanbod voor resellers (zoals snoepgoed) werd gesaneerd. Metro zoekt differentiatie met vers en ultravers, premium en lokale producten. Een demokeuken in het hart van de winkel wil klanten inspireren. 

 

Serre in de winkel

Nieuw zijn bijvoorbeeld Dry-Aged kasten, niet enkel voor rundvlees maar ook voor lam en varken. Een unieke diepvrieskast bevat zalm en tonijn die meteen na vangst worden ingevroren op een superlage temperatuur (-40 °C), waardoor de originele kleur en structuur van de vis bewaard blijft – ideaal voor tataki en sashimi. Twee speciale kaaskasten brengen een selectie kazen geaffineerd door kaasmeester Luc Callebaut en het Franse Maison du Fromage. Een schepmodule voor schelp- en schaaldieren staat klanten toe om zich van de gewenste hoeveelheid te bedienen.

 

Dé blikvanger is ongetwijfeld de hoogtechnologische winkelserre van InFarm, waar verse kruiden geteeld worden in de winkel, onder aangepaste ledverlichting. Na een pilootproject in Berlijn is dit de eerste Metrowinkel waar het concept in zijn volle glorie wordt uitgerold, op 25 m². Door de gebruikte technologie zijn de kruiden smaakvoller en voedzamer. Chefs vinden hier bovendien zeldzame variëteiten en mogen zelf ook suggesties doen. 

 

Groene bezorgdienst

Omdat beleveren zo’n 60% uitmaakt van de B2B-markt in horeca, investeert Metro in een efficiënte en flexibele bezorgdienst, onder andere in partnerschap met Bubble Post, dat levert per fiets of met elektrische voertuigen. Steeds meer steden nemen immers maatregelen inzake mobiliteit. “Reeds 40% van de leveringen in Antwerpen zijn ecologisch”, aldus Nolf. Chefs kunnen tot 23 uur bestellingen doorgeven voor de volgende dag. 


Metro investeerde vier miljoen euro in de tweede Antwerpse winkel, die 2.200 m² groot is, 110 parkeerplaatsen biedt en 35 medewerkers telt. De groothandel mikt op een omzet van 30 miljoen euro, met 3.000 kopende klanten. Er bevinden zich meer dan 6.000 horecazaken op minder dan 30 minuten rijden. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.