Tiende Metro-winkel legt de lat hoger

Tiende Metro-winkel legt de lat hoger

De nieuwe Metro-vestiging in Antwerpen-Noord wordt met enkele opmerkelijke nieuwigheden het uithangbord van het vernieuwde Metro-concept, dat de komende maanden ook verder wordt uitgerold in de andere Belgische winkels.

Focus op horeca

Antwerpen-Noord is al de tiende Belgische vestiging van de horecagroothandel. “We schakelen een versnelling hoger”, verklaart Vincent Nolf, CEO van Metro België. ”In onze nieuwe strategie zullen we ons nog meer richten op horecaondernemers, met bijzonder aandacht voor gastronomie.” Metro wil zijn aanwezigheid in België versterken met bijkomende, vaak wat kleinere vestigingen dicht bij de horecaklanten. Onder andere Gent en de kust staan op het verlanglijstje. 


Het assortiment en het dienstenaanbod worden herzien: in Antwerpen werden 2.000 nieuwe referenties geïntroduceerd, op een assortiment van 13.000. Een deel van het aanbod voor resellers (zoals snoepgoed) werd gesaneerd. Metro zoekt differentiatie met vers en ultravers, premium en lokale producten. Een demokeuken in het hart van de winkel wil klanten inspireren. 

 

Serre in de winkel

Nieuw zijn bijvoorbeeld Dry-Aged kasten, niet enkel voor rundvlees maar ook voor lam en varken. Een unieke diepvrieskast bevat zalm en tonijn die meteen na vangst worden ingevroren op een superlage temperatuur (-40 °C), waardoor de originele kleur en structuur van de vis bewaard blijft – ideaal voor tataki en sashimi. Twee speciale kaaskasten brengen een selectie kazen geaffineerd door kaasmeester Luc Callebaut en het Franse Maison du Fromage. Een schepmodule voor schelp- en schaaldieren staat klanten toe om zich van de gewenste hoeveelheid te bedienen.

 

Dé blikvanger is ongetwijfeld de hoogtechnologische winkelserre van InFarm, waar verse kruiden geteeld worden in de winkel, onder aangepaste ledverlichting. Na een pilootproject in Berlijn is dit de eerste Metrowinkel waar het concept in zijn volle glorie wordt uitgerold, op 25 m². Door de gebruikte technologie zijn de kruiden smaakvoller en voedzamer. Chefs vinden hier bovendien zeldzame variëteiten en mogen zelf ook suggesties doen. 

 

Groene bezorgdienst

Omdat beleveren zo’n 60% uitmaakt van de B2B-markt in horeca, investeert Metro in een efficiënte en flexibele bezorgdienst, onder andere in partnerschap met Bubble Post, dat levert per fiets of met elektrische voertuigen. Steeds meer steden nemen immers maatregelen inzake mobiliteit. “Reeds 40% van de leveringen in Antwerpen zijn ecologisch”, aldus Nolf. Chefs kunnen tot 23 uur bestellingen doorgeven voor de volgende dag. 


Metro investeerde vier miljoen euro in de tweede Antwerpse winkel, die 2.200 m² groot is, 110 parkeerplaatsen biedt en 35 medewerkers telt. De groothandel mikt op een omzet van 30 miljoen euro, met 3.000 kopende klanten. Er bevinden zich meer dan 6.000 horecazaken op minder dan 30 minuten rijden.