Tiende minder slagerijen in vijf jaar tijd | RetailDetail

Tiende minder slagerijen in vijf jaar tijd

Tiende minder slagerijen in vijf jaar tijd

Het aantal detailhandels in vlees en vleesproducten is de afgelopen vijf jaar met 10% afgenomen. Daarnaast valt op dat heel wat slagers al de 50 of 55 voorbij zijn. Bij gebrek aan instroom dreigt de opvolging problematisch te worden.

 

Hele voedingshandel deelt in de klappen

Het aantal detailhandels in vlees en vleesproducten is tussen 2009 en 2014 met 10,1 procent afgenomen, zo leert een analyse die het NSZ en de Landsbond der Beenhouwers maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2014 bleven er in heel België 3.714 zulke verkooppunten over, waarvan zo’n 2700 zelfstandige, ambachtelijke slagerijen (cijfers voor 2015 zijn nog niet beschikbaar). In 2009 waren er nog 4.131 slagers.

 

Met een daling van 10% mag de sector het dan al minder slecht doen dan de bakkers (-16% op vijf jaar tijd) en de viswinkels (-15%), “toch zijn het voor de zelfstandige slagers absoluut geen evidente tijden”, zegt Ivan Claeys, voorzitter van de Landsbond der Beenhouwers. “Door de enorm hoge personeelskost en het feit dat de sector ‑ anders dan de horeca ‑ geen flexi-jobs kreeg, stoten ze steeds meer hun cateringdiensten af.”

 

Qua lokale voedingswinkels houden eigenlijk enkel de groeten- en fruitwinkels nog enigszins het hoofd boven water: daar blijft de daling beperkt tot 6%. “Toch blijft het voor elke lokale voedingswinkel stevig knokken tegen de supermarktketens en nu ook de maaltijdboxen, die online besteld worden en thuis geleverd, zoals Smartmat of Hello Fresh”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vast. “Zij hebben het voordeel een ‘one stop shop’ te zijn, maar kunnen dan weer niet de kwaliteit en de expertise bieden die de slager in huis heeft.”

 

Vergrijzing slaat toe

De zelfstandige slagers zitten nog met een bijkomend probleem: heel wat van hen zijn nu 50- en zelfs 55-plusser en zullen binnen dit en 10 jaar hun zaak overlaten of verkopen. “Vraag is of zij nog gemakkelijk opvolgers zullen vinden. Heel wat jongeren die nu een slagersopleiding volgen, geven er immers de voorkeur aan om in vast dienstverband te werken bij één van de ketens”, aldus Ivan Claeys.

 

Daarom willen beide organisaties het beroep van zelfstandige slager in de verf zetten en promoten bij jongeren, te beginnen tijdens de Week van de Slager net na de paasvakantie. “Dat is nodig om binnen 10 jaar niet enkel eenheidsworst op het bord te krijgen”, klinkt het bij het NSZ en de Landsbond der Beenhouwers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.