Toblerone past iconische driehoekjes aan door Brexit

Toblerone past iconische driehoekjes aan door Brexit

Chocolademerk Toblerone heeft twee producten in het Verenigd Koninkrijk aangepast vanwege hogere kosten. In plaats van de prijs te verhogen, werd het gewicht van de repen verlaagd. Op sociale media regende het meteen protesten.

 

Meer ruimte tussen driehoekjes

Zo weegt de reep van 400 gram voortaan nog maar 360 gram, terwijl de reep van 170 gram het nu moet stellen met 150 gram. Dat is een onrechtstreekse prijsstijging van 11 tot 13%. Door het lagere gewicht is ook de vorm veranderd: de driehoekjes zijn nog steeds aanwezig, maar er is nu veel meer ruimte tussen gelaten. Dat heeft al voor heel wat reacties gezorgd op de sociale media.

 

Heel wat consumenten zien in de nieuwe repen de perfecte metafoor voor de brexit, die er al heeft voor gezorgd dat een aantal populaire producten in het Verenigd Koninkrijk duurder zijn geworden. Heel wat Britten vragen zich ook af waarom eigenaar Mondelez niet gewoon de prijs heeft verhoogd of de reep korter heeft gemaakt, in plaats van te kiezen voor een reep met meer ruimte tussen de driehoekjes. Naar hun gevoel probeert Mondelez zijn klanten zo te bedriegen, door ze het gevoel te geven dat ze een normale reep kopen.

 

Bij Mondelez wordt trouwens ontkend dat de nieuwe repen niets te maken hebben met de Brexit, en dus met de devaluatie van de Britse pond. “Zoals veel bedrijven kampen we met hogere kosten voor veel ingrediënten. We vangen die kosten zo lang mogelijk op. Maar om te verzekeren dat Toblerone op de schappen blijft liggen hebben we besloten het gewicht van twee repen te verminderen”, stelt het in een reactie. Toch is de aanpassing voorlopig enkel doorgevoerd in het Verenigd Koninkrijk...