Toblerone past iconische driehoekjes aan door brexit | RetailDetail

Toblerone past iconische driehoekjes aan door Brexit

Toblerone past iconische driehoekjes aan door Brexit

Chocolademerk Toblerone heeft twee producten in het Verenigd Koninkrijk aangepast vanwege hogere kosten. In plaats van de prijs te verhogen, werd het gewicht van de repen verlaagd. Op sociale media regende het meteen protesten.

 

Meer ruimte tussen driehoekjes

Zo weegt de reep van 400 gram voortaan nog maar 360 gram, terwijl de reep van 170 gram het nu moet stellen met 150 gram. Dat is een onrechtstreekse prijsstijging van 11 tot 13%. Door het lagere gewicht is ook de vorm veranderd: de driehoekjes zijn nog steeds aanwezig, maar er is nu veel meer ruimte tussen gelaten. Dat heeft al voor heel wat reacties gezorgd op de sociale media.

 

Heel wat consumenten zien in de nieuwe repen de perfecte metafoor voor de brexit, die er al heeft voor gezorgd dat een aantal populaire producten in het Verenigd Koninkrijk duurder zijn geworden. Heel wat Britten vragen zich ook af waarom eigenaar Mondelez niet gewoon de prijs heeft verhoogd of de reep korter heeft gemaakt, in plaats van te kiezen voor een reep met meer ruimte tussen de driehoekjes. Naar hun gevoel probeert Mondelez zijn klanten zo te bedriegen, door ze het gevoel te geven dat ze een normale reep kopen.

 

Bij Mondelez wordt trouwens ontkend dat de nieuwe repen niets te maken hebben met de Brexit, en dus met de devaluatie van de Britse pond. “Zoals veel bedrijven kampen we met hogere kosten voor veel ingrediënten. We vangen die kosten zo lang mogelijk op. Maar om te verzekeren dat Toblerone op de schappen blijft liggen hebben we besloten het gewicht van twee repen te verminderen”, stelt het in een reactie. Toch is de aanpassing voorlopig enkel doorgevoerd in het Verenigd Koninkrijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.