Tomaat nog steeds populairste groente | RetailDetail

Tomaat nog steeds populairste groente

Tomaat nog steeds populairste groente
http://www.shutterstock.com/nl/pic-88218493/stock-photo-composition-with-vegetables-and-fruits-in-wicker-basket-isolated-on-white.html?src=dvaZlRarQEs1okudw1t8nQ-1-8

De tomaat is ook in 2015 de populairste groente, gevolgd door wortelen, ui, witloof en sla. Vorig jaar kocht de Belg ongeveer evenveel groenten en fruit als een jaar eerder.

Aardbei tuimelt uit top tien

Uit onderzoek van GfK bij 5.000 Belgische gezinnen blijkt zelfs dat de hele top tien van populairste groenten volledig ongewijzigd is gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Verderop zijn er wel wijzigingen: pastinaak, rode biet, aubergines en radijzen werden in 2015 populairder. Ook werd er meer voorverpakte sla verkocht.

 

Ook binnen de top tien van fruit waren er weinig verschuivingen: appels, bananen, sinaasappelen en mandarijnen blijven daarbij populair. De aardbei is wel niet meer te vinden in de top tien: die betaalde het gelag voor de hogere prijs. Blauwe bessen, braambessen, vijgen en frambozen waren dan weer populairder.

 

Belgische gezinnen kochten in 2015 gemiddeld 39 kilogram verse groenten en 47 kilogram vers fruit. Dat is ongeveer hetzelfde als in 2014. Door de hogere prijzen werd er gemiddeld wel 6 procent meer betaald voor dat fruit en 4,3 procent meer voor groenten, leerde het onderzoek in opdracht van het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.