Tony's Chocolonely naar het Verenigd Koninkrijk | RetailDetail

Tony's Chocolonely naar het Verenigd Koninkrijk

Tony's Chocolonely naar het Verenigd Koninkrijk

Chocolademerk Tony's Chocolonely trekt volgend jaar naar het Verenigd Koninkrijk. Begin 2019 moeten er verschillende smaakvarianten en soorten repen van de slaafvrije chocolade in de Britse winkelrekken liggen.

 

Slaafvrije chocolade steekt Kanaal over

Het Britse assortiment van Tony's Chocolonely zal gebaseerd zijn op het bestaande portfolio van meer klassieke smaken, laat marketingtopman Pascal van Ham weten in een interview met The Grocer. Het merk staat vooral bekend om zijn melkchocolade met karamel en zeezout, maar brengt ook regelmatig nieuwe, meer experimentele smaakvarianten uit, zoals pure chocolade met sinaasappel en rozemarijn. 

 

Tony's Chocolonely werd in 2005 opgericht in Nederland om de uitbuiting van cacaoboeren tegen te gaan. Het merk gaat er prat op nog verder te gaan dan de fairtrade-normering. De blokjes van de chocoladerepen zijn ook ongelijk verdeeld, om op de ongelijkheid in de sector te wijzen.

 

Vorig boekjaar tekende de chocoladeproducent een omzet van 44,9 miljoen euro op, goed voor een stijging van liefst 53% ten opzichte van een jaar eerder. In Nederland zou Tony's Chocolonely vandaag een groter marktaandeel hebben dan chocoladereus Milka. Het merk is daarnaast ook actief in België, Zweden en de Verenigde Staten. De VS droeg vorig jaar 2,4 miljoen euro aan de omzet bij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.