Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden

Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden

De Nederlandse CEO Dick Boer van de distributiegroep Ahold en zijn Belgische collega Paul Bulcke van het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zijn beiden benoemd tot covoorzitter van het Consumer Goods Forum (CGF), het wereldwijde netwerk van producenten en retailers van consumentengoederen. Bij de organisatie zijn de toplui van 400 ondernemingen uit 70 landen aangesloten.

Kennisuitwisseling binnen de FMCG

Het Consumer Goods Forum werd in juni 2009 opgericht met als doel op hoog niveau kennis uit te wisselen over het domein van de consumentengoederen. De leden van de organisatie behalen een gezamenlijke omzet van 2.500 miljard euro en hebben samen zowat 10 miljoen mensen op hun loonlijst staan.


“Het is een eer om op een dergelijk hoog niveau bij de organisatie betrokken te zijn. Dat het CGF-ondernemingen ten bate van klanten kan samenbrengen, maakt het werk ervan relevant”, liet Boer na zijn benoeming optekenen. Het Consumer Goods Forum overlegt met instanties als de G20 en het Wereld Economisch Forum.


Amerika opgevolgd door Benelux

Dick Boer en Paul Bulcke volgen bij de organisatie Muhtar Kent, de topman van Coca-Cola,  en Gareth Ackerman, de voorzitter van Pick 'n' Pay, op.


Het CGF hield de voorbije dagen zijn jaarlijkse bijeenkomst. Deze keer gebeurde dat in Tokio rond het thema ‘De impact van Azië op de wereldwijde consumentenmarkt’. Meer dan 900 toplui uit de sector namen eraan deel.


De organisatie heeft haar hoofdzetel in Parijs, maar er zijn satellieten in Tokio en Washington. Op de ledenlijst prijken onder meer PepsiCo, Delhaize, Colgate, Johnson & Johnson, L’Oréal, Kellogg’s, Heineken, Henkel, P&G, IBM en SAP. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top