Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden | RetailDetail

Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden

Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden

De Nederlandse CEO Dick Boer van de distributiegroep Ahold en zijn Belgische collega Paul Bulcke van het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zijn beiden benoemd tot covoorzitter van het Consumer Goods Forum (CGF), het wereldwijde netwerk van producenten en retailers van consumentengoederen. Bij de organisatie zijn de toplui van 400 ondernemingen uit 70 landen aangesloten.

Kennisuitwisseling binnen de FMCG

Het Consumer Goods Forum werd in juni 2009 opgericht met als doel op hoog niveau kennis uit te wisselen over het domein van de consumentengoederen. De leden van de organisatie behalen een gezamenlijke omzet van 2.500 miljard euro en hebben samen zowat 10 miljoen mensen op hun loonlijst staan.


“Het is een eer om op een dergelijk hoog niveau bij de organisatie betrokken te zijn. Dat het CGF-ondernemingen ten bate van klanten kan samenbrengen, maakt het werk ervan relevant”, liet Boer na zijn benoeming optekenen. Het Consumer Goods Forum overlegt met instanties als de G20 en het Wereld Economisch Forum.


Amerika opgevolgd door Benelux

Dick Boer en Paul Bulcke volgen bij de organisatie Muhtar Kent, de topman van Coca-Cola,  en Gareth Ackerman, de voorzitter van Pick 'n' Pay, op.


Het CGF hield de voorbije dagen zijn jaarlijkse bijeenkomst. Deze keer gebeurde dat in Tokio rond het thema ‘De impact van Azië op de wereldwijde consumentenmarkt’. Meer dan 900 toplui uit de sector namen eraan deel.


De organisatie heeft haar hoofdzetel in Parijs, maar er zijn satellieten in Tokio en Washington. Op de ledenlijst prijken onder meer PepsiCo, Delhaize, Colgate, Johnson & Johnson, L’Oréal, Kellogg’s, Heineken, Henkel, P&G, IBM en SAP. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.