Topman Lidl Duitsland stapt op | RetailDetail

Topman Lidl Duitsland stapt op

Topman Lidl Duitsland stapt op
Shutterstock

Amper 2,5 jaar na zijn aanstelling als baas van Lidl Duitsland heeft Marin Dokozic het bedrijf verlaten. Het is al het derde vertrek van een topper in nog geen jaar tijd. Lidl voelt ook in zijn thuismarkt de hete adem van Aldi almaar feller in de nek.

 

Aldi wint marktaandeel ten nadele van Lidl

Het blijft maar rommelen bij Lidl in Duitsland. Een jaar geleden stapte Sven Seidel met onmiddellijke ingang op als groeps-CEO van de discounter omwille van “onenigheden rond de strategie”. Dat vertrek kwam er na geruchten dat de oppermachtige Klaus Gehrig, die aan het hoofd staat van moederbedrijf Schwarz Group, het niet meer zag zitten met Seidel, die hij een gebrek aan kostenbewustzijn verweet. Nog geen half jaar later verliet ook de e-commercechef van Lidl het bedrijf, nadat diezelfde Gehrig de digitale plannen van Lidl fors had laten terugschroeven.

 

Nu vertrekt dus Marin Dokozic, de nummer 1 van de Duitse Lidl-tak. Een officiële reden voor het vertrek is niet opgegeven, maar weekblad WirtschaftsWoche kreeg vertrouwelijke cijfers binnen van marktonderzoeksbureau GfK. Daaruit blijkt dat Lidl in zijn thuisland ‑ met 3.200 winkels en een jaaromzet van 20,4 miljard euro nog altijd veruit zijn belangrijkste wingebied ‑ marktaandeel verliest aan zijn eeuwige rivaal Aldi. Die groeit duidelijk sterker en zet volop in op modernere winkels, meer A-merken en meer reclame. De situatie in Duitsland staat daarmee in schril contrast met die in ons land, waar Lidl al jaren sterker groeit dan Aldi.

 

Dokozic wordt opgevolgd door Matthias Oppitz, die eerder al zijn strepen verdiende als topman van Lidl Zwitserland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.