Topman Lidl Duitsland stapt op | RetailDetail

Topman Lidl Duitsland stapt op

Topman Lidl Duitsland stapt op
Shutterstock

Amper 2,5 jaar na zijn aanstelling als baas van Lidl Duitsland heeft Marin Dokozic het bedrijf verlaten. Het is al het derde vertrek van een topper in nog geen jaar tijd. Lidl voelt ook in zijn thuismarkt de hete adem van Aldi almaar feller in de nek.

 

Aldi wint marktaandeel ten nadele van Lidl

Het blijft maar rommelen bij Lidl in Duitsland. Een jaar geleden stapte Sven Seidel met onmiddellijke ingang op als groeps-CEO van de discounter omwille van “onenigheden rond de strategie”. Dat vertrek kwam er na geruchten dat de oppermachtige Klaus Gehrig, die aan het hoofd staat van moederbedrijf Schwarz Group, het niet meer zag zitten met Seidel, die hij een gebrek aan kostenbewustzijn verweet. Nog geen half jaar later verliet ook de e-commercechef van Lidl het bedrijf, nadat diezelfde Gehrig de digitale plannen van Lidl fors had laten terugschroeven.

 

Nu vertrekt dus Marin Dokozic, de nummer 1 van de Duitse Lidl-tak. Een officiële reden voor het vertrek is niet opgegeven, maar weekblad WirtschaftsWoche kreeg vertrouwelijke cijfers binnen van marktonderzoeksbureau GfK. Daaruit blijkt dat Lidl in zijn thuisland ‑ met 3.200 winkels en een jaaromzet van 20,4 miljard euro nog altijd veruit zijn belangrijkste wingebied ‑ marktaandeel verliest aan zijn eeuwige rivaal Aldi. Die groeit duidelijk sterker en zet volop in op modernere winkels, meer A-merken en meer reclame. De situatie in Duitsland staat daarmee in schril contrast met die in ons land, waar Lidl al jaren sterker groeit dan Aldi.

 

Dokozic wordt opgevolgd door Matthias Oppitz, die eerder al zijn strepen verdiende als topman van Lidl Zwitserland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.