Aldi en Lidl groeien nog steeds sneller dan concurrentie in VK | RetailDetail

Traagste groei in jaren voor Aldi en Lidl UK

Traagste groei in jaren voor Aldi en Lidl UK

Discounters Aldi en Lidl zagen het voorbije kwartaal in het Verenigd Koninkrijk hun omzet met respectievelijk 11,4 en 8,4% groeien. Dat is trager dan anders, maar toch doen ze het nog altijd beduidend beter dan de klassieke namen.

Traagste groei sinds 2011

Van de grote vier in het Verenigd Koninkrijk (Tesco, Asda, Morrisons en Sainsbury’s) wist enkel Tesco zijn omzet de hoogte in te duwen. Daar steeg de omzet met 2,2% in de drie maanden tot 6 november.

 

Aldi en Lidl groeien dus nog altijd veel sneller dan de concurrentie in het Verenigd Koninkrijk, al is die groei wel een stuk trager geworden. Het was zelfs de kleinste groei sinds 2011 voor de discounters. Sommige analisten vermoeden dat de verkoop op vergelijkbare basis status quo is gebleven ten opzichte van een jaar geleden of misschien zelfs licht gedaald is.

 

Ondertussen is er ook nog steeds een prijzenoorlog aan de gang tussen de klassieke ketens en de discounters. Die eerste willen de concurrentie aangaan met de discounters, maar die willen dan weer het prijsverschil niet te klein laten worden. Daardoor dalen de prijzen over zowat de hele lijn met 0,5%. Het is echter wel de kleinste deflatie sinds oktober 2014: analisten verwachten (mede door de brexit) dan ook prijsinflatie in december.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel.