Aldi en Lidl groeien nog steeds sneller dan concurrentie in VK | RetailDetail

Traagste groei in jaren voor Aldi en Lidl UK

Traagste groei in jaren voor Aldi en Lidl UK

Discounters Aldi en Lidl zagen het voorbije kwartaal in het Verenigd Koninkrijk hun omzet met respectievelijk 11,4 en 8,4% groeien. Dat is trager dan anders, maar toch doen ze het nog altijd beduidend beter dan de klassieke namen.

Traagste groei sinds 2011

Van de grote vier in het Verenigd Koninkrijk (Tesco, Asda, Morrisons en Sainsbury’s) wist enkel Tesco zijn omzet de hoogte in te duwen. Daar steeg de omzet met 2,2% in de drie maanden tot 6 november.

 

Aldi en Lidl groeien dus nog altijd veel sneller dan de concurrentie in het Verenigd Koninkrijk, al is die groei wel een stuk trager geworden. Het was zelfs de kleinste groei sinds 2011 voor de discounters. Sommige analisten vermoeden dat de verkoop op vergelijkbare basis status quo is gebleven ten opzichte van een jaar geleden of misschien zelfs licht gedaald is.

 

Ondertussen is er ook nog steeds een prijzenoorlog aan de gang tussen de klassieke ketens en de discounters. Die eerste willen de concurrentie aangaan met de discounters, maar die willen dan weer het prijsverschil niet te klein laten worden. Daardoor dalen de prijzen over zowat de hele lijn met 0,5%. Het is echter wel de kleinste deflatie sinds oktober 2014: analisten verwachten (mede door de brexit) dan ook prijsinflatie in december.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.