Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Online grote sprong vooruit

Walmart boekte het voorbije kwartaal een omzet van 123,36 miljard dollar, zowat 105 miljard euro. De groep verkocht in vergelijking met een jaar eerder voor 2,5 miljard dollar meer, een groei met 2,1%. In zijn thuisland, met een omzet van 78,74 miljard dollar (67 miljard euro) de belangrijkste markt voor het winkelconcern, bedroeg de vergelijkbare omzetgroei 1,8%. Daarbuiten daalde de omzet wel met 1% naar 28,33 miljard dollar (of zo’n 24 miljard euro). Sam’s Club, de derde poot van het winkelconcern, zag zijn omzet 2,3% aandikken tot 14,88 miljard dollar (12 miljard euro).

 

Voor Walmart was het meteen het twaalfde groeikwartaal op rij: een knappe prestatie, zeker in het besef dat de concurrentie ‑ zoals Amazon (dat deze zomer de fysieke winkelketen Whole Foods kocht) en de in de VS almaar actievere Duitse discounters Aldi en Lidl ‑ ook niet stilzit.

 

Opmerkelijk: Walmart zag zijn inkomsten uit e-commerce het voorbije kwartaal met liefst 67% stijgen. In het eerste kwartaal waren die ook al 63% toegenomen. Exacte bedragen geeft het bedrijf niet vrij, maar CEO Doug McMillon noemde het groeitempo van de e-commercepoot wel een van de “key highlights” van het voorbije kwartaal. “We gaan almaar sneller vooruit en worden creatiever in ons streven om het dagelijkse leven van drukbezette gezinnen makkelijker te maken”, gaf de topman nog mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.