Twee op de drie consumenten wantrouwen voedselproducenten

Twee op de drie consumenten wantrouwen voedselproducenten

Nederlanders staan wantrouwig tegenover de goede bedoelingen van de voedselproducenten. Die mogen dan wel beweren dat ze er alles aan doen om de consument een gezond product voor te schotelen, twee op drie hechten hieraan geen geloof.

Eerst de centen, dan de mensen?

De Nederlandse consument is er blijkbaar van overtuigd dat bij voedselproducenten geldgewin gaat boven gezondheid, bijkt uit de resultaten van een onderzoek van het Nederlandse adviesbureau The Food Agency. 65% van de respondenten was het "eens" (35%) of "helemaal eens" (30%) met deze stelling, amper 19% was het "oneens" (12%) of "helemaal oneens" (nauwelijks 7%).

 

Jongeren tussen 18 en 34 jaar zijn het opvallend genoeg iets minder vaak eens met die stelling (62%). Een mogelijke reden hiervoor is - volgens The Food Agency - dat jonge mensen minder bezig zouden zijn met hun gezondheid. Toch is het verschil met de andere leeftijdsgroepen vrij miniem: de Nederlanders tussen 35 en 49 waren met 67% het wantrouwigst.

 

Ook volgens de breuklijnen "opleiding" en "geslacht" was er nauwelijks een significant verschil te vinden. Mannen zijn het wel vaker "helemaal eens" met de stelling dan vrouwen (31% tegenover 28%), maar vrouwen zijn het dan weer meer 'gewoon' "eens" (34% tegenover 37%). Laag opgeleiden (61%) stellen zich wel minder vragen dan gemiddeld en hoog opgeleiden (66% en 65%).

 

Het adviesbureau vreest verder dat dit wantrouwen niet het gevolg is van de bankencrisis en de vertrouwensbreuk die deze heeft veroorzaakt bij de consument. Uit eerder onderzoek bleek immers dat het aantal merken dat vertrouwen uitstraalt naar de consument flink is gedaald tussen 1997 en 2008. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top