Twee op de drie consumenten wantrouwen voedselproducenten

Twee op de drie consumenten wantrouwen voedselproducenten

Nederlanders staan wantrouwig tegenover de goede bedoelingen van de voedselproducenten. Die mogen dan wel beweren dat ze er alles aan doen om de consument een gezond product voor te schotelen, twee op drie hechten hieraan geen geloof.

Eerst de centen, dan de mensen?

De Nederlandse consument is er blijkbaar van overtuigd dat bij voedselproducenten geldgewin gaat boven gezondheid, bijkt uit de resultaten van een onderzoek van het Nederlandse adviesbureau The Food Agency. 65% van de respondenten was het "eens" (35%) of "helemaal eens" (30%) met deze stelling, amper 19% was het "oneens" (12%) of "helemaal oneens" (nauwelijks 7%).

 

Jongeren tussen 18 en 34 jaar zijn het opvallend genoeg iets minder vaak eens met die stelling (62%). Een mogelijke reden hiervoor is - volgens The Food Agency - dat jonge mensen minder bezig zouden zijn met hun gezondheid. Toch is het verschil met de andere leeftijdsgroepen vrij miniem: de Nederlanders tussen 35 en 49 waren met 67% het wantrouwigst.

 

Ook volgens de breuklijnen "opleiding" en "geslacht" was er nauwelijks een significant verschil te vinden. Mannen zijn het wel vaker "helemaal eens" met de stelling dan vrouwen (31% tegenover 28%), maar vrouwen zijn het dan weer meer 'gewoon' "eens" (34% tegenover 37%). Laag opgeleiden (61%) stellen zich wel minder vragen dan gemiddeld en hoog opgeleiden (66% en 65%).

 

Het adviesbureau vreest verder dat dit wantrouwen niet het gevolg is van de bankencrisis en de vertrouwensbreuk die deze heeft veroorzaakt bij de consument. Uit eerder onderzoek bleek immers dat het aantal merken dat vertrouwen uitstraalt naar de consument flink is gedaald tussen 1997 en 2008. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top