Twee op de drie consumenten wantrouwen voedselproducenten

Twee op de drie consumenten wantrouwen voedselproducenten

Nederlanders staan wantrouwig tegenover de goede bedoelingen van de voedselproducenten. Die mogen dan wel beweren dat ze er alles aan doen om de consument een gezond product voor te schotelen, twee op drie hechten hieraan geen geloof.

Eerst de centen, dan de mensen?

De Nederlandse consument is er blijkbaar van overtuigd dat bij voedselproducenten geldgewin gaat boven gezondheid, bijkt uit de resultaten van een onderzoek van het Nederlandse adviesbureau The Food Agency. 65% van de respondenten was het "eens" (35%) of "helemaal eens" (30%) met deze stelling, amper 19% was het "oneens" (12%) of "helemaal oneens" (nauwelijks 7%).

 

Jongeren tussen 18 en 34 jaar zijn het opvallend genoeg iets minder vaak eens met die stelling (62%). Een mogelijke reden hiervoor is - volgens The Food Agency - dat jonge mensen minder bezig zouden zijn met hun gezondheid. Toch is het verschil met de andere leeftijdsgroepen vrij miniem: de Nederlanders tussen 35 en 49 waren met 67% het wantrouwigst.

 

Ook volgens de breuklijnen "opleiding" en "geslacht" was er nauwelijks een significant verschil te vinden. Mannen zijn het wel vaker "helemaal eens" met de stelling dan vrouwen (31% tegenover 28%), maar vrouwen zijn het dan weer meer 'gewoon' "eens" (34% tegenover 37%). Laag opgeleiden (61%) stellen zich wel minder vragen dan gemiddeld en hoog opgeleiden (66% en 65%).

 

Het adviesbureau vreest verder dat dit wantrouwen niet het gevolg is van de bankencrisis en de vertrouwensbreuk die deze heeft veroorzaakt bij de consument. Uit eerder onderzoek bleek immers dat het aantal merken dat vertrouwen uitstraalt naar de consument flink is gedaald tussen 1997 en 2008. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top