Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken | RetailDetail

Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

De Tweede Kamer wil snoeien in het aantal keurmerken op voeding. Hiervoor is een voorstel aangenomen van Fatma Koser Kaya (D66) en Bart de Liefde (VVD). Ook moet het gehele keurmerkensysteem transparanter worden.

 

Beter en gerichter informeren

De onvrede over het aantal keurmerken bij kabinet en consumenten bestaat al enige jaren. De huidige veelheid en variatie in keurmerken en logo’s belet klanten om in de winkel snel en gericht te kiezen. Veel van dergelijke keurmerken bevatten bovendien geen heldere boodschap.

 

Met minder en duidelijker keurmerken op verpakkingen worden consumenten beter geïnformeerd en kunnen zij in de winkel gerichter kiezen bij het aankopen van producten, is de achterliggende gedachte. Een product met een transparant keurmerk maakt direct duidelijk of het product past bij zijn wensen en wat de invloed op gezondheid, dierenwelzijn of milieu is. Het blijkt tevens dat kopers in de winkel kritischer gaan kijken naar alle producten als er in de schappen ook producten met keurmerk liggen.

 

Het aantal keurmerken en logo's stijgt al jaren. Ruim twee jaar geleden al vond zeventig procent van de Nederlanders dat er bijvoorbeeld te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Ook het kabinet uitte eerder al zorgen over de wildgroei aan keurmerken. Het kabinet gaat hierover nu overleggen met fabrikanten, ketenorganisaties en consumenten.

 

Duurzaam en diervriendelijk

Consumenten weten niet goed welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Van de keurmerken die garanderen dat consumenten bijvoorbeeld een duurzaam product kopen, blijkt het Beter Levenkeurmerk van de Dierenbescherming voldoende garantie te bieden, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Albert Heijn, Plus, Jumbo en Lidl hebben inmiddels stappen gezet om het vleesassortiment geheel of deels onder het keurmerk te laten vallen.

 

Het aantal kippen, varkens, runderen en kalveren dat onder het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming valt, steeg vorig jaar tot 20 miljoen dieren. In 2014 waren dit nog 17 miljoen dieren, zo maakt de Dierenbescherming eind vorig jaar bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.