Uniforme palletlabels: enorme winst - als iedereen meewerkt

Uniforme palletlabels: enorme winst - als iedereen meewerkt

Een volle vrachtauto lossen of laden duurt nu gemiddeld ongeveer drie kwartier. Het kan echter ook in tien minuten, weet de standaardiseringsorganisatie GS1. Een half uur sneller, elke levering weer: tel uit je winst...

Efficiënte ketenregie kan enorme besparingen opleveren. Dat is goed voor het milieu, voor de verkrijgbaarheid van de producten in de winkels en – uiteraard – goed voor het rendement. Het systeem werkt echter alleen als alle schakels in de keten meewerken en zo mooi als de theorie is, des te weerbarstiger blijkt de logistieke praktijk.

 

"Enkel als iedereen meedoet"

Daarom streeft GS1 naar ketenbrede samenwerking om de efficiëntie in de praktijk te bevorderen: de winst ligt immers voor het oprapen. "Het gaat primair om commitment", benadrukt Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen bij GS1 Nederland. "Bedrijven moeten hun eigen processen en technieken aanpassen en bovendien moet het systeem aansluiten bij de processen van de handelspartners."

 

Twaalf Nederlandse supermarktbedrijven hebben in overleg met GS1 een brief gestuurd aan honderd leveranciers waarin deze worden opgeroepen om voor eind mei dit jaar al hun leveringen aan de distributiecentra standaard te voorzien van de juiste codes en labels. Het moet een uniforme werkwijze worden: "Individuele logistieke afspraken tussen leverancier en retailer zijn niet meer van deze tijd", zegt Van der Lee. "Samenwerken werkt alleen als iedereen meedoet."

 

Exact registreren

Leveranciers die het goed doen, voorzien standaard ál hun leveringen aan het distributiecentrum van de retailers van een GS1-label met een SSCC-code, en kondigen deze levering aan met een GS1-verzendbericht. Met deze werkwijze moeten de leveranciers exact registreren wat op welke pallets staat.

 

Dit voorkomt problemen die het gevolg zijn van miscommunicatie, bijvoorbeeld als in de gegevens van de leverancier het aantal dozen per laag en de totale pallethoogte niet overeenkomen met de data in de systemen van de retailer of de logistiek dienstverlener. Het systeem moet ook verhelpen dat houdbaarheidsdata of serienummers niet kloppen.

 

Tracking & tracing

"We hebben dit getest en het blijkt dat per volle vrachtwagen een tijdswinst van liefst 35 minuten mogelijk is", zegt Van der Lee. "Hierdoor zijn de chauffeurs en het materieel efficiënter inzetbaar. Ook verkorten we de doorlooptijd van goederen aanzienlijk door automatisering van het proces."

 

Door standaard gebruik van de wereldwijd unieke palletcode SSCC is volgens Van der Lee tracking & tracing door de gehele keten mogelijk. "Als bekend welke pallet aan welke leverancier is geleverd, kun je bijvoorbeeld bij recalls zendingen gericht terughalen. Ook de hoeveelheid facturatiekwesties zal afnemen, want de hoeveelheden per levering zijn bekend."

 

RFID is voor later

Het gaat hier om de juiste informatie per pallet, rolcontainer of dolly. Labels op trays, kratten en omdozen vallen buiten dit standaardiseringsproject. Uitrol naar alle herbruikbare transportmiddelen zou de efficiëntie nog verder doen toenemen.

 

Hiervoor lijkt met name het gebruik van RFID-tags een goed middel, maar Van der Lee bepleit een stapsgewijze efficiëntieverbetering. "Ketenbrede invoering van RFID is nu niet aan de orde. We zien nu mogelijkheden om kosten te besparen en efficiëntie te verbeteren. Door dit sectorinitiatief kijken retailers en leveranciers kritisch naar hun logistieke processen. Nú ketenbreed verbeteringen realiseren. Dat telt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top