Uniforme palletlabels: enorme winst - als iedereen meewerkt

Uniforme palletlabels: enorme winst - als iedereen meewerkt

Een volle vrachtauto lossen of laden duurt nu gemiddeld ongeveer drie kwartier. Het kan echter ook in tien minuten, weet de standaardiseringsorganisatie GS1. Een half uur sneller, elke levering weer: tel uit je winst...

Efficiënte ketenregie kan enorme besparingen opleveren. Dat is goed voor het milieu, voor de verkrijgbaarheid van de producten in de winkels en – uiteraard – goed voor het rendement. Het systeem werkt echter alleen als alle schakels in de keten meewerken en zo mooi als de theorie is, des te weerbarstiger blijkt de logistieke praktijk.

 

"Enkel als iedereen meedoet"

Daarom streeft GS1 naar ketenbrede samenwerking om de efficiëntie in de praktijk te bevorderen: de winst ligt immers voor het oprapen. "Het gaat primair om commitment", benadrukt Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen bij GS1 Nederland. "Bedrijven moeten hun eigen processen en technieken aanpassen en bovendien moet het systeem aansluiten bij de processen van de handelspartners."

 

Twaalf Nederlandse supermarktbedrijven hebben in overleg met GS1 een brief gestuurd aan honderd leveranciers waarin deze worden opgeroepen om voor eind mei dit jaar al hun leveringen aan de distributiecentra standaard te voorzien van de juiste codes en labels. Het moet een uniforme werkwijze worden: "Individuele logistieke afspraken tussen leverancier en retailer zijn niet meer van deze tijd", zegt Van der Lee. "Samenwerken werkt alleen als iedereen meedoet."

 

Exact registreren

Leveranciers die het goed doen, voorzien standaard ál hun leveringen aan het distributiecentrum van de retailers van een GS1-label met een SSCC-code, en kondigen deze levering aan met een GS1-verzendbericht. Met deze werkwijze moeten de leveranciers exact registreren wat op welke pallets staat.

 

Dit voorkomt problemen die het gevolg zijn van miscommunicatie, bijvoorbeeld als in de gegevens van de leverancier het aantal dozen per laag en de totale pallethoogte niet overeenkomen met de data in de systemen van de retailer of de logistiek dienstverlener. Het systeem moet ook verhelpen dat houdbaarheidsdata of serienummers niet kloppen.

 

Tracking & tracing

"We hebben dit getest en het blijkt dat per volle vrachtwagen een tijdswinst van liefst 35 minuten mogelijk is", zegt Van der Lee. "Hierdoor zijn de chauffeurs en het materieel efficiënter inzetbaar. Ook verkorten we de doorlooptijd van goederen aanzienlijk door automatisering van het proces."

 

Door standaard gebruik van de wereldwijd unieke palletcode SSCC is volgens Van der Lee tracking & tracing door de gehele keten mogelijk. "Als bekend welke pallet aan welke leverancier is geleverd, kun je bijvoorbeeld bij recalls zendingen gericht terughalen. Ook de hoeveelheid facturatiekwesties zal afnemen, want de hoeveelheden per levering zijn bekend."

 

RFID is voor later

Het gaat hier om de juiste informatie per pallet, rolcontainer of dolly. Labels op trays, kratten en omdozen vallen buiten dit standaardiseringsproject. Uitrol naar alle herbruikbare transportmiddelen zou de efficiëntie nog verder doen toenemen.

 

Hiervoor lijkt met name het gebruik van RFID-tags een goed middel, maar Van der Lee bepleit een stapsgewijze efficiëntieverbetering. "Ketenbrede invoering van RFID is nu niet aan de orde. We zien nu mogelijkheden om kosten te besparen en efficiëntie te verbeteren. Door dit sectorinitiatief kijken retailers en leveranciers kritisch naar hun logistieke processen. Nú ketenbreed verbeteringen realiseren. Dat telt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wakker Dier start campagne tegen kiloknallen Albert Heijn

18/08/2017

Omdat Albert Heijn blijft stunten met kiloknallers, start dierenbeschermer Wakker Dier deze week een TV spot tegen de supermarktketen. De hoofdrol is voor een kiloknallerkip die haar hele leven in een dichte schuur leeft met vele andere lotgenoten per vierkante meter en nooit buiten komt.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Prinsen Food Group neemt Duitse concurrent over

17/08/2017

De Nederlandse Prinsen Food Group, die voornamelijk voeding in poedervorm produceert, heeft het Duitse Gustav Berning overgenomen. Dat is een van de grootste producenten van voedingsrepen in Europa.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top