Uniforme palletlabels: enorme winst - als iedereen meewerkt | RetailDetail

Uniforme palletlabels: enorme winst - als iedereen meewerkt

Uniforme palletlabels: enorme winst - als iedereen meewerkt

Een volle vrachtauto lossen of laden duurt nu gemiddeld ongeveer drie kwartier. Het kan echter ook in tien minuten, weet de standaardiseringsorganisatie GS1. Een half uur sneller, elke levering weer: tel uit je winst...

Efficiënte ketenregie kan enorme besparingen opleveren. Dat is goed voor het milieu, voor de verkrijgbaarheid van de producten in de winkels en – uiteraard – goed voor het rendement. Het systeem werkt echter alleen als alle schakels in de keten meewerken en zo mooi als de theorie is, des te weerbarstiger blijkt de logistieke praktijk.

 

"Enkel als iedereen meedoet"

Daarom streeft GS1 naar ketenbrede samenwerking om de efficiëntie in de praktijk te bevorderen: de winst ligt immers voor het oprapen. "Het gaat primair om commitment", benadrukt Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen bij GS1 Nederland. "Bedrijven moeten hun eigen processen en technieken aanpassen en bovendien moet het systeem aansluiten bij de processen van de handelspartners."

 

Twaalf Nederlandse supermarktbedrijven hebben in overleg met GS1 een brief gestuurd aan honderd leveranciers waarin deze worden opgeroepen om voor eind mei dit jaar al hun leveringen aan de distributiecentra standaard te voorzien van de juiste codes en labels. Het moet een uniforme werkwijze worden: "Individuele logistieke afspraken tussen leverancier en retailer zijn niet meer van deze tijd", zegt Van der Lee. "Samenwerken werkt alleen als iedereen meedoet."

 

Exact registreren

Leveranciers die het goed doen, voorzien standaard ál hun leveringen aan het distributiecentrum van de retailers van een GS1-label met een SSCC-code, en kondigen deze levering aan met een GS1-verzendbericht. Met deze werkwijze moeten de leveranciers exact registreren wat op welke pallets staat.

 

Dit voorkomt problemen die het gevolg zijn van miscommunicatie, bijvoorbeeld als in de gegevens van de leverancier het aantal dozen per laag en de totale pallethoogte niet overeenkomen met de data in de systemen van de retailer of de logistiek dienstverlener. Het systeem moet ook verhelpen dat houdbaarheidsdata of serienummers niet kloppen.

 

Tracking & tracing

"We hebben dit getest en het blijkt dat per volle vrachtwagen een tijdswinst van liefst 35 minuten mogelijk is", zegt Van der Lee. "Hierdoor zijn de chauffeurs en het materieel efficiënter inzetbaar. Ook verkorten we de doorlooptijd van goederen aanzienlijk door automatisering van het proces."

 

Door standaard gebruik van de wereldwijd unieke palletcode SSCC is volgens Van der Lee tracking & tracing door de gehele keten mogelijk. "Als bekend welke pallet aan welke leverancier is geleverd, kun je bijvoorbeeld bij recalls zendingen gericht terughalen. Ook de hoeveelheid facturatiekwesties zal afnemen, want de hoeveelheden per levering zijn bekend."

 

RFID is voor later

Het gaat hier om de juiste informatie per pallet, rolcontainer of dolly. Labels op trays, kratten en omdozen vallen buiten dit standaardiseringsproject. Uitrol naar alle herbruikbare transportmiddelen zou de efficiëntie nog verder doen toenemen.

 

Hiervoor lijkt met name het gebruik van RFID-tags een goed middel, maar Van der Lee bepleit een stapsgewijze efficiëntieverbetering. "Ketenbrede invoering van RFID is nu niet aan de orde. We zien nu mogelijkheden om kosten te besparen en efficiëntie te verbeteren. Door dit sectorinitiatief kijken retailers en leveranciers kritisch naar hun logistieke processen. Nú ketenbreed verbeteringen realiseren. Dat telt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.