Unilever-directeur volgt Philip Clarke op als topman van Tesco | RetailDetail

Unilever-directeur volgt Philip Clarke op als topman van Tesco

Unilever-directeur volgt Philip Clarke op als topman van Tesco

Bij Tesco vertrekt topman Philip Clarke per 1 oktober. Hij lag al geruime tijd onder vuur door tegenvallende resultaten en een nieuwe winstwaarschuwing is hem nu fataal geworden. Clarke wordt opgevolgd door Unilever-meubelstuk Dave Lewis.

Tesco volgt Morrisons

Het is een opvallende benoeming om geen kroonprins (m/v) vanuit het bestuur aan te stellen, maar iemand van buiten de organisatie - en dan nota bene ook nog een leverancier. Wat dat betreft kan van Tesco niet worden gezegd dat het bedrijf geen durf heeft. Structureel tegenvallende resultaten, met de winstwaarschuwing van vandaag als zoveelste signaal, zetten Tesco aan tot ingrijpende maatregelen.

 

Waar Clarke bij zijn benoeming in maart 2011 al zijn hele professionele carrière bij Tesco werkte, is Lewis een nieuwkomer die na liefst 28 jaar Unilever bij een retailer wordt geparachuteerd. Morrisons deed in september 2006 al iets vergelijkbaars: destijds benoemde de vierde Britse retailer Marc Bolland – toen nog bestuurslid bij Heineken – tot opvolger van Sir Ken Morrisons als CEO. De Nederlander deed een dusdanig goede job als hervormer van Morrisons, dat hij drie jaar later promoveerde tot topman van Marks and Spencer.

 

Lewis' taak: Tesco's positie verbeteren

Dave Lewis is geen buitenlander – zo ver wilde Tesco klaarblijkelijk niet gaan – maar zijn benoeming is wel opmerkelijk, omdat het een leverancier is. Dit maakt hem tot een bekend gezicht bij Tesco, zij het aan de andere kant van de onderhandelingstafel. "Lewis is bekend bij veel mensen binnen Tesco vanuit zijn werkzaamheden voor Unilever", stelt de Brits retailer. "Het bestuur van Tesco gelooft dat onder Lewis' leiding Tesco haar leidende positie in de retailmarkt zal versterken en verbeteren."

 

In dat laatste – verbeteren – ligt de uitdaging, want Clarke moest begin juni ook al zeer teleurstellende resultaten melden. Daarbij hield de geplaagde bestuursvoorzitter nog nadrukkelijk de lange termijn in het oog en zinspeelde hij ook op slecht nieuws in de nabije toekomst. Dat slechte nieuws – een hernieuwde waarschuwing voor tegenvallende omzet en winst voor de eerste helft van 2014 – is er nu.

 

'Gebrek aan retailervaring geen probleem'

Dit betekent meteen het einde van Clarke als Tesco-chef, een functie die hij sinds maart 2011 vervulde. Bij zijn aantreden was Tesco's marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk 30,2 procent, maar bij zijn vertrek ligt het marktaandeel 1,3 procentpunt lager op 28,9 procent. Clarke blijft wel nog tot 1 oktober in functie en tot januari 2015 blijft hij beschikbaar om zijn opvolger desgewenst met raad en daad terzijde te staan.

 

De 49-jarige Lewis is momenteel president personal care bij Unilever. Tegenover Bloomberg verklaarde Richard Broadbent, Tesco's non-executive chairman, dat het ontbreken van retailervaring bij Lewis geen reden tot zorg is. "David is absoluut een leider in merkenmanagement, merkidentiteit, communicatie, klantontwikkeling en klantenmanagement", aldus Broadbent. "Bovendien is er bij Tesco zelf bepaald geen gebrek aan retailvaardigheden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.