Unilever-directeur volgt Philip Clarke op als topman van Tesco | RetailDetail

Unilever-directeur volgt Philip Clarke op als topman van Tesco

Unilever-directeur volgt Philip Clarke op als topman van Tesco

Bij Tesco vertrekt topman Philip Clarke per 1 oktober. Hij lag al geruime tijd onder vuur door tegenvallende resultaten en een nieuwe winstwaarschuwing is hem nu fataal geworden. Clarke wordt opgevolgd door Unilever-meubelstuk Dave Lewis.

Tesco volgt Morrisons

Het is een opvallende benoeming om geen kroonprins (m/v) vanuit het bestuur aan te stellen, maar iemand van buiten de organisatie - en dan nota bene ook nog een leverancier. Wat dat betreft kan van Tesco niet worden gezegd dat het bedrijf geen durf heeft. Structureel tegenvallende resultaten, met de winstwaarschuwing van vandaag als zoveelste signaal, zetten Tesco aan tot ingrijpende maatregelen.

 

Waar Clarke bij zijn benoeming in maart 2011 al zijn hele professionele carrière bij Tesco werkte, is Lewis een nieuwkomer die na liefst 28 jaar Unilever bij een retailer wordt geparachuteerd. Morrisons deed in september 2006 al iets vergelijkbaars: destijds benoemde de vierde Britse retailer Marc Bolland – toen nog bestuurslid bij Heineken – tot opvolger van Sir Ken Morrisons als CEO. De Nederlander deed een dusdanig goede job als hervormer van Morrisons, dat hij drie jaar later promoveerde tot topman van Marks and Spencer.

 

Lewis' taak: Tesco's positie verbeteren

Dave Lewis is geen buitenlander – zo ver wilde Tesco klaarblijkelijk niet gaan – maar zijn benoeming is wel opmerkelijk, omdat het een leverancier is. Dit maakt hem tot een bekend gezicht bij Tesco, zij het aan de andere kant van de onderhandelingstafel. "Lewis is bekend bij veel mensen binnen Tesco vanuit zijn werkzaamheden voor Unilever", stelt de Brits retailer. "Het bestuur van Tesco gelooft dat onder Lewis' leiding Tesco haar leidende positie in de retailmarkt zal versterken en verbeteren."

 

In dat laatste – verbeteren – ligt de uitdaging, want Clarke moest begin juni ook al zeer teleurstellende resultaten melden. Daarbij hield de geplaagde bestuursvoorzitter nog nadrukkelijk de lange termijn in het oog en zinspeelde hij ook op slecht nieuws in de nabije toekomst. Dat slechte nieuws – een hernieuwde waarschuwing voor tegenvallende omzet en winst voor de eerste helft van 2014 – is er nu.

 

'Gebrek aan retailervaring geen probleem'

Dit betekent meteen het einde van Clarke als Tesco-chef, een functie die hij sinds maart 2011 vervulde. Bij zijn aantreden was Tesco's marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk 30,2 procent, maar bij zijn vertrek ligt het marktaandeel 1,3 procentpunt lager op 28,9 procent. Clarke blijft wel nog tot 1 oktober in functie en tot januari 2015 blijft hij beschikbaar om zijn opvolger desgewenst met raad en daad terzijde te staan.

 

De 49-jarige Lewis is momenteel president personal care bij Unilever. Tegenover Bloomberg verklaarde Richard Broadbent, Tesco's non-executive chairman, dat het ontbreken van retailervaring bij Lewis geen reden tot zorg is. "David is absoluut een leider in merkenmanagement, merkidentiteit, communicatie, klantontwikkeling en klantenmanagement", aldus Broadbent. "Bovendien is er bij Tesco zelf bepaald geen gebrek aan retailvaardigheden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.