Unilever duurzaamste voedingsbedrijf volgens Oxfam | RetailDetail

Unilever duurzaamste voedingsbedrijf volgens Oxfam

Unilever duurzaamste voedingsbedrijf volgens Oxfam

Unilever, de producent van onder andere Lipton, Ben & Jerry’s en Knorr, is de duurzaamste van de tien grootste voedingsbedrijven volgens een lijst die Oxfam jaarlijks publiceert. 

Zeven thema’s

Sinds 2013 beoordeelt Oxfam de sociale en ecologische impact van de tien grootste voedingsproducenten in de wereld. De organisatie voor ontwikkelingssamenwerking doet dat in het kader van haar campagne “Behind the brands” die consumenten wil informeren over de merken die ze kopen. 

 

De rangschikking is gebaseerd op zeven thema's: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water. Negen van de tien gevolgde bedrijven wisten hun score met minstens tien procent te verbeteren sinds de start van de campagne drie jaar geleden. “We hopen dat andere bedrijven hun voorbeeld zullen volgen. De ‘grote tien’ kunnen een grote impact hebben in de strijd tegen armoede, als ze hun kleinschalige producenten eerlijke en leefbare lonen betalen”, verklaart campagnemanager Monique van Zijl.

 

Aandacht voor klimaatverandering

Voor het eerst verdringt Unilever concurrent Nestlé van de eerste plaats. Het bedrijf dankt zijn sterke score aan een grotere aandacht voor de klimaatverandering, steun voor kleinschalige boeren en aandacht voor arbeidersrechten. Nestlé, de nummer twee dit jaar, wordt geprezen om zijn ondersteuningsprogramma voor vrouwen in cacaoplantages. Op de derde plaats staat Coca-Cola, een voorloper in het respecteren van landrechten en het ondersteunen van vrouwen, maar minder begaan met kleinschalige landbouwers volgens Oxfam. 

 

De belangrijkste vooruitgang boekte Kellogg’s op alle criteria. Danone daarentegen hinkt wat achterop, ondanks een duidelijk klimaatengagement.

 

De “Behind the Brands” rangschikking 2016: 

 1.  Unilever  74%
 2.  Nestlé  69%
 3.  Coca-Cola  57%
 4.  Kellogg's  53%
 5.  Mars  49%
 5.  PepsiCo  49%
 7.  Mondelez  41%
 8.  General Mills  40%
 9.  Associated British Foods  36%
 9.  Danone  36%

(Bron: oxfam.org)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.