Unilever gaat harder besparen | RetailDetail

Unilever gaat harder besparen en margarines afstoten

Unilever gaat harder besparen en margarines afstoten

In de nasleep van de overnamepoging door Kraft Heinz heeft Unilever een aantal plannen gelanceerd om zijn aandeelhouders tevreden te houden. Zo zal het de komende jaren harder besparen, eigen aandelen inkopen en zijn smeersels definitief van de hand doen.

Weinig groei

Dat Unilever zijn smeersels, met merken als Bona en Becel, wilde verkopen was al een tijdje geweten. Daarbij wordt nu bekeken of die tak van het bedrijf volledig verkocht wordt, of gewoon in een apart bedrijf wordt ondergebracht. CEO Paul Polman laat in ieder geval verstaan dat de tak in de toekomst niet langer deel zal uitmaken van de groep. Beleggers zijn al langer voorstander van de verkoop van de smeerselstak, omdat die nog maar weinig groei kan voorleggen.

 

Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van hogere winsten voor de aandeelhouders. Zo moet het dividend met 12% de hoogte in en wordt er voor vijf miljard euro aan eigen aandelen ingekocht. Bovendien wil het bedrijf mogelijk af van de dubbele hoofdkantoren in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Die juridische structuur zou toekomstige veranderingen mogelijk in de weg kunnen staan en met de brexit zal dat er in ieder geval niet eenvoudiger op worden. Het blijft wel afwachten welke nationaliteit bij Unilever dan de voorkeur krijgt.

 

Meer wegsnijden

Bovendien wordt er de komende jaren harder bezuinigd dan eerst het idee was. Oorspronkelijk wilde Unilever in de periode 2017-2019 vier miljard euro kosten besparen. Dat bedrag wordt nu opgetrokken tot zes miljard euro, al moet Unilever de komende drie jaar ook wel 3,5 miljard euro investeren in die besparingsprogramma’s.

 

De veranderingen in de strategie zijn een charmeoffensief richting een aantal ontevreden aandeelhouders, die zich na het afgeslagen overnamebod van Kraft Heinz roerden. Die groep aandeelhouders vraagt al langer om meer werk te maken van winsten op korte termijn, terwijl Unilever al langer een strategie voert die vooral op de lange termijn mikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.