Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser

Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Unilever zou interesse hebben in een overname van de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser. Het moet daarvoor de strijd aangaan met het Amerikaanse Hormel Foods. Er wordt gewag gemaakt van een overnamebedrag van 2,5 miljard euro.

Op zoek naar hogere winst

Reckitt Benckiser liet in april al verstaan dat de voedingstak mogelijk van eigenaar zou veranderen. Met dat geld wil het een deel van de overname van kindervoedingsproducent Mead Jonhson Nutrition, waar het 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) voor neertelde, financieren.

 

Ondertussen zijn er dus verschillende gegadigden opgedoken voor de divisie van het bedrijf, die onder andere het merk French’s Foods onder dak heeft. Naast Unilever en Hormel Foods zijn er nog een aantal geïnteresseerden die iets in de pap proberen te brokken, maar de strijd zou toch vooral tussen die twee namen gaan. De definitieve biedingen moeten binnekort binnen zijn.

 

De voedingstak van Reckitt Benckiser haalde vorig jaar een omzet van 411 miljoen pond (470 miljoen euro), goed voor 4 procent van de totale omzet van het bedrijf, en is voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt.

 

Reckitt Benckiser verlaagde onlangs nog de omzetverwachtingen voor het lopende jaar. Een aantal merken zijn immers getroffen door de wereldwijde cyberaanval met gijzelsoftware, waardoor leveringen heel wat vertraging opliepen. De Britse groep gaat nu uit van een omzetstijging van 2 procent in plaats van de vooropgestelde 3 procent.

 

Voor Unilever maakt de mogelijke overname deel uit van de zoektocht naar meer winstgevendheid. Die kwam er nadat het eerder een overname van Kraft Heinz afwees en het daarbij stootte op ongenoegen van een aantal aandeelhouders, die meer winst op korte termijn willen zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Back to top