Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser | RetailDetail

Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser

Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Unilever zou interesse hebben in een overname van de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser. Het moet daarvoor de strijd aangaan met het Amerikaanse Hormel Foods. Er wordt gewag gemaakt van een overnamebedrag van 2,5 miljard euro.

Op zoek naar hogere winst

Reckitt Benckiser liet in april al verstaan dat de voedingstak mogelijk van eigenaar zou veranderen. Met dat geld wil het een deel van de overname van kindervoedingsproducent Mead Jonhson Nutrition, waar het 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) voor neertelde, financieren.

 

Ondertussen zijn er dus verschillende gegadigden opgedoken voor de divisie van het bedrijf, die onder andere het merk French’s Foods onder dak heeft. Naast Unilever en Hormel Foods zijn er nog een aantal geïnteresseerden die iets in de pap proberen te brokken, maar de strijd zou toch vooral tussen die twee namen gaan. De definitieve biedingen moeten binnekort binnen zijn.

 

De voedingstak van Reckitt Benckiser haalde vorig jaar een omzet van 411 miljoen pond (470 miljoen euro), goed voor 4 procent van de totale omzet van het bedrijf, en is voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt.

 

Reckitt Benckiser verlaagde onlangs nog de omzetverwachtingen voor het lopende jaar. Een aantal merken zijn immers getroffen door de wereldwijde cyberaanval met gijzelsoftware, waardoor leveringen heel wat vertraging opliepen. De Britse groep gaat nu uit van een omzetstijging van 2 procent in plaats van de vooropgestelde 3 procent.

 

Voor Unilever maakt de mogelijke overname deel uit van de zoektocht naar meer winstgevendheid. Die kwam er nadat het eerder een overname van Kraft Heinz afwees en het daarbij stootte op ongenoegen van een aantal aandeelhouders, die meer winst op korte termijn willen zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.