Unilever wint wasbuiltjeszaak van Procter | RetailDetail

Unilever wint wasbuiltjeszaak van Procter

Unilever wint wasbuiltjeszaak van Procter

Procter & Gamble moet stoppen met de verkoop van Ariel Pods in Nederland. De builtjes met vloeibaar wasmiddel maken immers inbreuk op het octrooirecht van concurrent Unilever, vindt de rechtbank in Den Haag.

Juridisch steekspel gaat verder

P&G bracht onder de naam Ariel Pods zogenoemde 3-in-1 wasbuiltjes op de markt. Volgens Unilever werd met dit product inbreuk gemaakt op een octrooi van het Nederlands-Britse bedrijf. De rechter deelde de mening van Unilever: "Dat bij de Ariel Pods op de basiswand twee extra compartimentjes zijn aangebracht, maakt geen verschil voor het inbreukmakend karakter van het product."

 

P&G kan maximaal een boete van vijf miljoen euro opgelegd krijgen als het vonnis niet wordt nageleefd, maar beloofde dat voorlopig wel te gaan doen. Wel gaat het Amerikaanse concern in hoger beroep, omdat het vindt dat het betreffende octrooi ten onrechte is verleend.

 

Het concern mag wel gewoon de Ariel Tabs blijven verkopen, die in Nederland al enkele jaren verkocht maar volgens Unilever ook onder haar octrooirecht vallen. Unilever overweegt dan ook een bodemprocedure om ook de Ariel Tabs uit het schap te krijgen.

 

Unilever en Procter & Gamble zijn, samen met het Duitse Henkel, de grootste spelers op de Nederlandse markt voor wasmiddelen. Unilever is de producent van merken als Omo en Robijn.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.