Unilever wint wasbuiltjeszaak van Procter | RetailDetail

Unilever wint wasbuiltjeszaak van Procter

Unilever wint wasbuiltjeszaak van Procter

Procter & Gamble moet stoppen met de verkoop van Ariel Pods in Nederland. De builtjes met vloeibaar wasmiddel maken immers inbreuk op het octrooirecht van concurrent Unilever, vindt de rechtbank in Den Haag.

Juridisch steekspel gaat verder

P&G bracht onder de naam Ariel Pods zogenoemde 3-in-1 wasbuiltjes op de markt. Volgens Unilever werd met dit product inbreuk gemaakt op een octrooi van het Nederlands-Britse bedrijf. De rechter deelde de mening van Unilever: "Dat bij de Ariel Pods op de basiswand twee extra compartimentjes zijn aangebracht, maakt geen verschil voor het inbreukmakend karakter van het product."

 

P&G kan maximaal een boete van vijf miljoen euro opgelegd krijgen als het vonnis niet wordt nageleefd, maar beloofde dat voorlopig wel te gaan doen. Wel gaat het Amerikaanse concern in hoger beroep, omdat het vindt dat het betreffende octrooi ten onrechte is verleend.

 

Het concern mag wel gewoon de Ariel Tabs blijven verkopen, die in Nederland al enkele jaren verkocht maar volgens Unilever ook onder haar octrooirecht vallen. Unilever overweegt dan ook een bodemprocedure om ook de Ariel Tabs uit het schap te krijgen.

 

Unilever en Procter & Gamble zijn, samen met het Duitse Henkel, de grootste spelers op de Nederlandse markt voor wasmiddelen. Unilever is de producent van merken als Omo en Robijn.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.