Unilever ziet einde aan groei van huismerken

Unilever ziet einde aan groei van huismerken
De groei van het aandeel huismerken in Nederlandse supermarkten begint zijn grens te naderen, denkt Jan Zijderveld, directeur van Unilever in Europa. "Dat weet Albert Heijn ook. Als je nog meer merken eruit gooit, wordt Albert Heijn gewoon een dure Lidl."

Antwoord op Albert Heijn

In een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad reageert de manager op een speech van Ahold-directeur Sander van der Laan afgelopen week tijdens het ECR Europe-congres in Brussel. Die stelde juist dat A-merken nu toch echt hun best moeten gaan doen, anders zullen ze steeds verder gemarginaliseerd worden.



Zijderveld denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen en A-merken nog altijd een belangrijke reden zijn voor consumenten om naar een supermarkt te komen. Hij denkt bovendien dat de sanering in de assortimenten van retailers vooral ten koste zal gaan van kleinere A-merkproducenten. Volgens hem is er ook in Nederland nog ruimschoots ruimte voor groei: "Dat kan zolang mensen hun geld nog liever besteden aan sms'jes dan aan een gezondere maaltijd. Of aan McDonald's. Dat is duurder én minder gezond."

 

Unilever zegt geen plannen te hebben om zelf met een grootschalige winkel op internet rechtstreeks producten aan consumenten te gaan verkopen. Wel gebeurt dit op individueel merkniveau. Zo is het via de site van zeepmerk Dove mogelijk om producten te bestellen.

Tags: