Unilever ziet einde aan groei van huismerken

Unilever ziet einde aan groei van huismerken
De groei van het aandeel huismerken in Nederlandse supermarkten begint zijn grens te naderen, denkt Jan Zijderveld, directeur van Unilever in Europa. "Dat weet Albert Heijn ook. Als je nog meer merken eruit gooit, wordt Albert Heijn gewoon een dure Lidl."

Antwoord op Albert Heijn

In een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad reageert de manager op een speech van Ahold-directeur Sander van der Laan afgelopen week tijdens het ECR Europe-congres in Brussel. Die stelde juist dat A-merken nu toch echt hun best moeten gaan doen, anders zullen ze steeds verder gemarginaliseerd worden.



Zijderveld denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen en A-merken nog altijd een belangrijke reden zijn voor consumenten om naar een supermarkt te komen. Hij denkt bovendien dat de sanering in de assortimenten van retailers vooral ten koste zal gaan van kleinere A-merkproducenten. Volgens hem is er ook in Nederland nog ruimschoots ruimte voor groei: "Dat kan zolang mensen hun geld nog liever besteden aan sms'jes dan aan een gezondere maaltijd. Of aan McDonald's. Dat is duurder én minder gezond."

 

Unilever zegt geen plannen te hebben om zelf met een grootschalige winkel op internet rechtstreeks producten aan consumenten te gaan verkopen. Wel gebeurt dit op individueel merkniveau. Zo is het via de site van zeepmerk Dove mogelijk om producten te bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top