Unilever ziet einde aan groei van huismerken | RetailDetail

Unilever ziet einde aan groei van huismerken

Unilever ziet einde aan groei van huismerken
De groei van het aandeel huismerken in Nederlandse supermarkten begint zijn grens te naderen, denkt Jan Zijderveld, directeur van Unilever in Europa. "Dat weet Albert Heijn ook. Als je nog meer merken eruit gooit, wordt Albert Heijn gewoon een dure Lidl."

Antwoord op Albert Heijn

In een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad reageert de manager op een speech van Ahold-directeur Sander van der Laan afgelopen week tijdens het ECR Europe-congres in Brussel. Die stelde juist dat A-merken nu toch echt hun best moeten gaan doen, anders zullen ze steeds verder gemarginaliseerd worden.



Zijderveld denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen en A-merken nog altijd een belangrijke reden zijn voor consumenten om naar een supermarkt te komen. Hij denkt bovendien dat de sanering in de assortimenten van retailers vooral ten koste zal gaan van kleinere A-merkproducenten. Volgens hem is er ook in Nederland nog ruimschoots ruimte voor groei: "Dat kan zolang mensen hun geld nog liever besteden aan sms'jes dan aan een gezondere maaltijd. Of aan McDonald's. Dat is duurder én minder gezond."

 

Unilever zegt geen plannen te hebben om zelf met een grootschalige winkel op internet rechtstreeks producten aan consumenten te gaan verkopen. Wel gebeurt dit op individueel merkniveau. Zo is het via de site van zeepmerk Dove mogelijk om producten te bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.