Unilever ziet einde aan groei van huismerken

Unilever ziet einde aan groei van huismerken
De groei van het aandeel huismerken in Nederlandse supermarkten begint zijn grens te naderen, denkt Jan Zijderveld, directeur van Unilever in Europa. "Dat weet Albert Heijn ook. Als je nog meer merken eruit gooit, wordt Albert Heijn gewoon een dure Lidl."

Antwoord op Albert Heijn

In een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad reageert de manager op een speech van Ahold-directeur Sander van der Laan afgelopen week tijdens het ECR Europe-congres in Brussel. Die stelde juist dat A-merken nu toch echt hun best moeten gaan doen, anders zullen ze steeds verder gemarginaliseerd worden.



Zijderveld denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen en A-merken nog altijd een belangrijke reden zijn voor consumenten om naar een supermarkt te komen. Hij denkt bovendien dat de sanering in de assortimenten van retailers vooral ten koste zal gaan van kleinere A-merkproducenten. Volgens hem is er ook in Nederland nog ruimschoots ruimte voor groei: "Dat kan zolang mensen hun geld nog liever besteden aan sms'jes dan aan een gezondere maaltijd. Of aan McDonald's. Dat is duurder én minder gezond."

 

Unilever zegt geen plannen te hebben om zelf met een grootschalige winkel op internet rechtstreeks producten aan consumenten te gaan verkopen. Wel gebeurt dit op individueel merkniveau. Zo is het via de site van zeepmerk Dove mogelijk om producten te bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top