Univeg stapt uit Veiling Haspengouw

Univeg stapt uit Veiling Haspengouw

Univeg stapt uit Veiling Haspengouw

Univeg, dat onderdeel uitmaakt van Greenyard Foods, heeft besloten om zijn aandelen in de Veiling Haspengouw te verkopen. Een jaar geleden nam het nog een meerderheid in de dochterbedrijven H-Fruit en H-Ppack.

Nieuwe samenwerking

De oorspronkelijke bedoeling van de overname was dat Univeg het fruit nationaal en internationaal op de markt zou brengen, om zo onder andere de nadelen van de boycot uit Rusland te beperken. Dat plan komt nu tot een einde. “De resultaten van de deal met Univeg waren voor beide partijen niet bevredigend, zodat we op een professionele manier uit elkaar zijn gegaan", zegt Luc Bels, voorzitter van Veiling Haspengouw. “We hadden er meer van verwacht. Omdat de boycot van Rusland bleef aanhouden en vele plantages door noodweer werden geteisterd, drong de noodzaak zich op om een andere oplossing te zoeken.”

 

Veiling Haspengouw gaat daarom nu samenwerken met BelOrta, dat ook de controle heeft over Veiling Borgloon. “Door met BelOrta samen te gaan, kunnen we in de eerste plaats de kostprijs voor het vermarkten van ons fruit fors terugdringen", aldus Bels. “Van 5 tot 6 procent vroeger, zullen we nu naar zo’n 2 procent gaan.” Daarnaast zullen de telers voortaan hun geld onmiddellijk krijgen, waar ze vroeger dertig dagen moesten wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.