Vaco voortaan onder vlag van Culinor | RetailDetail

Vaco voortaan onder vlag van Culinor

Vaco voortaan onder vlag van Culinor
via shutterstock

De Belgische fabrikant van bereide voeding Vaco maakt voortaan deel uit van de Culinor Food Group. Die kocht het bedrijf met vestigingen in Olen en Herselt over van het Brits-IJslandse Bakkavor.

Albert Heijn nog steeds een belangrijke klant

Vaco maakt bereide maaltijden, pastagerechten, soepen en een aantal gerechten uit de wereldkeuken. Naast de zogenaamde ready-to-heat maaltijden produceert het bedrijf sinds 2014 ook verse voeding. De producten worden hoofdzakelijk verkocht in Nederland, België en Duitsland. Er werken zowat 270 mensen. Het bedrijf ontstond in 1982 overigens als een afdeling van Ahold. Mede daardoor is Albert Heijn trouwens nog altijd een belangrijke klant.

 

Bakkavor verkocht Vaco omdat de Belgische en Nederlandse markten geen kernregio's meer zijn voor de groep, die zich wil concentreren op zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk (waar het huismerkproducten levert aan retailers als Tesco, Marks & Spencer, Sainsbury’s, Waitrose, Asda en Morrisons), de Verenigde Staten en Azië. Eerder gingen om dezelfde redenen al de activiteiten in Italië, Tsjechië en Zuid-Afrika al de deur uit. Na de exit van Vaco is de strategische operatie trouwens afgerond.

 

Overnemer Culinor versterkt positie

Overnemer Culinor kan met de transactie zijn positie op de Belgische markt nog versterken. Sinds de overname in 2011 van Hot Cuisine, dat zich specialiseerde in vacuümkeuken en samenwerkt met sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens, was het bedrijf uit Destelbergen trouwens al marktleider in de bereide maaltijden voor retail en foodservice. Daarnaast is de groep ook actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden en Spanje, Oostenrijk en Zweden. In totaal verwerkt het bedrijf 275 ton voeding per week.


Verwacht wordt dat de transactie tegen de herfst wordt afgerond. De verruimde groep zal goed zijn voor een omzet van meer dan 90 miljoen euro en heeft een capaciteit van 40 miljoen maaltijden per jaar. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.