Vakbond dreigt met lege schappen in Albert Heijn | RetailDetail

Vakbond dreigt met lege schappen in Albert Heijn

Vakbond dreigt met lege schappen in Albert Heijn

Vakbond FNV Bondgenoten waarschuwt Albert Heijn dat hun schappen rond Pasen leeg zullen kunnen raken. Distributiemedewerkers van supermarktketen Albert Heijn dreigen met acties en stakingen, nadat een ultimatum van de vakbond afgelopen nacht afliep.

Onzekerheid voelen

FNV Bondgenoten maakt nog niet bekend op welke manier er actie gevoerd gaat worden, om te voorkomen dat Albert Heijn maatregelen neemt om gevolgen van een staking tegen te gaan. Actieleider Ron Meyer zegt wel dat er onaangekondigde en verrassende acties komen: "Ze kunnen op ieder moment van de dag starten, eindigen en weer starten, zodat de heren van AH zelf eens ervaren hoe onzekerheid voelt."

 

De vakbond verwijt Albert Heijn dat het bedrijf geen oog heeft voor de hoge werkdruk en onzekerheid over contracten voor de werknemers. Volgens FNV Bondgenoten heeft meer dan de helft van het personeel in de distributiecentra van Albert Heijn een uitzendcontract. Vorige maand werden de onderhandelingen tussen beide partijen gestaakt, waarna de distributiemedewerkers een ultimatum aan Albert Heijn stelde. Vannacht liep dat ultimatum af.

 

FNV Bondgenoten eist naast loonsverhoging meer zekerheid voor het personeel. De vakbond vindt dat uitzendkrachten, die langer dan anderhalf jaar bij een distributiecentrum werken, een vaste baan moeten krijgen. Daarnaast wil FNV een loonsverhoging van minimaal 2,5% per jaar. Albert Heijn heeft eind januari 1,75% neergelegd als laatste bod en liet weten dat de baangarantie er al ligt. De kleinere vakbond CNV stemde overigens wel in met het laatste bod.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.