Vakbonden slepen Jumbo voor de rechter vanwege breken staking | RetailDetail

Vakbonden slepen Jumbo voor de rechter vanwege breken staking

Vakbonden slepen Jumbo voor de rechter vanwege breken staking
Shutterstock

Vakbonden FNV en CNV hebben besloten om Jumbo voor de rechter te slepen. Hun ultimatum van eind vorig jaar, waarin ze een half miljoen euro eisten omdat Jumbo volgens hen een staking had gebroken, is immers verstreken.

 

“Beneden alle peil”

Op dat ultimatum stond een deadline van 4 januari, maar de supermarktketen bleek niet van plan om te betalen. Nu de deadline verstreken is, hebben de vakbonden dan ook besloten om naar de rechter te stappen. “Wij gaan de dagvaarding voorbereiden. Jumbo trekt dus in twijfel wat de inspectie heeft geconstateerd, maar wij niet. Dit is echt beneden alle peil”, zegt FNV-bestuurder Debbie van Leiden aan De Telegraaf.

 

De Inspectie SZW had vastgesteld dat acht uitzendkrachten tijdens de stakingen in het distributiecentrum in Woerden andere taken hadden gekregen. Volgens de vakbonden werd de staking zo gebroken, terwijl Jumbo eerder spreekt van een misverstand. De vakbonden zijn echter van mening dat het over acht cruciale posities ging die een groot effect hadden op de werking van het distributiecentrum.

 

“Niet moedwillig”

“Jumbo is niet van plan om de claim van 500.000 euro te betalen. Deze claim mist elke financiële en juridische grond. Dit hebben wij de vakorganisaties eind vorig jaar al laten weten”, zei financieel topman Ton van Veen eerder al. “Wij spreken met klem tegen dat wij in april moedwillig de stakingswetgeving hebben geschonden. Er is op geen enkel moment beoogd uitzendkrachten in te zetten met als doel de werkzaamheden van stakende medewerkers over te nemen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.