Van der Laan: 'Jumbo geen bedreiging AH'

Van der Laan: 'Jumbo geen bedreiging AH'
Albert Heijn-topman Sander van der Laan ziet in Jumbo geen bedreiging voor de nummer één positie op de Nederlandse foodmarkt. "We zien een sterke nummer twee, maar onze positie in de markt is sterk genoeg om ermee te concurreren."Van der Laan deed zijn uitspraak deze week in het Amerikaanse Philadelphia, waar moederconcern Ahold tegenover financiële analisten en beleggers zijn groeistrategie voor de komende jaren uit de doeken doet. Volgens Van der Laan slaagt AH erin op eigen kracht te groeien, terwijl Jumbo daar andere methodes voor gebruikt. "De nummer twee positie heeft Jumbo hoofdzakelijk te danken aan aquisities", zei hij. Daarbij wees hij op de over het algemeen veel hogere autonome groei van AH dan die van Jumbo. Alleen in 2009 was de gele uitdager op dat vlak AH de baas.

De AH-baas liet bovendien weten twijfels te hebben over de gerapporteerde autonome groei van Jumbo. Om de dominante positie van AH verder te benadrukken haalde hij onderzoek aan waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders bij Albert Heijn over de vloer komt, terwijl dit cijfer bij Jumbo nog geen twintig procent bedraagt. Hij ziet dan ook geen reden voor een aanpassing van de eigen winkels wanneer een C1000 in de buurt naar Jumbo wordt verbouwd. "Jumbo bouwt C1000-winkels om tot de eigen formule. Die zaken liepen al goed en kenden al een hoge omzet per vierkante meter. Ik verwacht weinig upside", aldus Van der Laan in Philadelphia.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top