Van der Laan: 'Jumbo geen bedreiging AH'

Van der Laan: 'Jumbo geen bedreiging AH'
Albert Heijn-topman Sander van der Laan ziet in Jumbo geen bedreiging voor de nummer één positie op de Nederlandse foodmarkt. "We zien een sterke nummer twee, maar onze positie in de markt is sterk genoeg om ermee te concurreren."Van der Laan deed zijn uitspraak deze week in het Amerikaanse Philadelphia, waar moederconcern Ahold tegenover financiële analisten en beleggers zijn groeistrategie voor de komende jaren uit de doeken doet. Volgens Van der Laan slaagt AH erin op eigen kracht te groeien, terwijl Jumbo daar andere methodes voor gebruikt. "De nummer twee positie heeft Jumbo hoofdzakelijk te danken aan aquisities", zei hij. Daarbij wees hij op de over het algemeen veel hogere autonome groei van AH dan die van Jumbo. Alleen in 2009 was de gele uitdager op dat vlak AH de baas.

De AH-baas liet bovendien weten twijfels te hebben over de gerapporteerde autonome groei van Jumbo. Om de dominante positie van AH verder te benadrukken haalde hij onderzoek aan waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders bij Albert Heijn over de vloer komt, terwijl dit cijfer bij Jumbo nog geen twintig procent bedraagt. Hij ziet dan ook geen reden voor een aanpassing van de eigen winkels wanneer een C1000 in de buurt naar Jumbo wordt verbouwd. "Jumbo bouwt C1000-winkels om tot de eigen formule. Die zaken liepen al goed en kenden al een hoge omzet per vierkante meter. Ik verwacht weinig upside", aldus Van der Laan in Philadelphia.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top