Van der Laan: 'Jumbo geen bedreiging AH' | RetailDetail

Van der Laan: 'Jumbo geen bedreiging AH'

Van der Laan: 'Jumbo geen bedreiging AH'
Albert Heijn-topman Sander van der Laan ziet in Jumbo geen bedreiging voor de nummer één positie op de Nederlandse foodmarkt. "We zien een sterke nummer twee, maar onze positie in de markt is sterk genoeg om ermee te concurreren."Van der Laan deed zijn uitspraak deze week in het Amerikaanse Philadelphia, waar moederconcern Ahold tegenover financiële analisten en beleggers zijn groeistrategie voor de komende jaren uit de doeken doet. Volgens Van der Laan slaagt AH erin op eigen kracht te groeien, terwijl Jumbo daar andere methodes voor gebruikt. "De nummer twee positie heeft Jumbo hoofdzakelijk te danken aan aquisities", zei hij. Daarbij wees hij op de over het algemeen veel hogere autonome groei van AH dan die van Jumbo. Alleen in 2009 was de gele uitdager op dat vlak AH de baas.

De AH-baas liet bovendien weten twijfels te hebben over de gerapporteerde autonome groei van Jumbo. Om de dominante positie van AH verder te benadrukken haalde hij onderzoek aan waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders bij Albert Heijn over de vloer komt, terwijl dit cijfer bij Jumbo nog geen twintig procent bedraagt. Hij ziet dan ook geen reden voor een aanpassing van de eigen winkels wanneer een C1000 in de buurt naar Jumbo wordt verbouwd. "Jumbo bouwt C1000-winkels om tot de eigen formule. Die zaken liepen al goed en kenden al een hoge omzet per vierkante meter. Ik verwacht weinig upside", aldus Van der Laan in Philadelphia.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.