Van der Laan verdedigt omgebouwde C1000's

Van der Laan verdedigt omgebouwde C1000's
De ombouw van C1000-supermarkten naar de Albert Heijn-formule levert niet in alle gevallen de gewenste omzet op. Over het algemeen is AH-topman Sander van der Laan echter wel tevreden. Volgens hem richt de buitenwereld zich bovendien te veel op omzet.

Tegenvallende omzetten zijn geen probleem

De AH-baas reageert in het jongste nummer van het vakblad Distrifood. voor het eerst publiekelijk op de gang van zaken in de supermarkten die in de overname van een pakket winkels uit de C1000-boedel van Jumbo zaten. Verschillende publicaties schreven eerder dat de omzetten van deze winkels tegenvallen, vooral in het noorden en oosten van het land.

 

Van der Laan wil niet ingaan op individuele winkels, maar is eigenlijk best tevreden: "Over het geheel van die veertien, vijftien winkels genomen gaat het goed. De meeste zijn oké, een paar doen het prima en er zitten er een paar bij die matig presteren. Ja, daar is de omzet gedaald."

 

Wennen aan nieuwe formule

Vooral de winkels in het westen van het land doen het beter dan die in het noorden en oosten. "Daar hebben we het wat moeilijker. Bij eerdere overnames hebben we al gezien dat klanten moeten wennen aan een nieuwe formule, zeker in marktgebieden waar de naam Albert Heijn wat minder bekend en gevestigd is. Dat is nu ook het geval."

 

Volgens Van der Laan kijkt de buitenwereld ook veel te veel naar omzet. "Natuurlijk is omzet belangrijk, maar een ondernemer wil ook graag wat verdienen en op dat criterium komt AH uitstekend uit de bus. Dat geldt ook voor de professionele wijze waarop de winkels door ons zijn omgebouwd." Tot nu toe zijn er elf C1000-winkels en vier voormalige Jumbo's omgebouwd naar de Albert Heijn-formule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top