Van der Laan verdedigt omgebouwde C1000's

Van der Laan verdedigt omgebouwde C1000's
De ombouw van C1000-supermarkten naar de Albert Heijn-formule levert niet in alle gevallen de gewenste omzet op. Over het algemeen is AH-topman Sander van der Laan echter wel tevreden. Volgens hem richt de buitenwereld zich bovendien te veel op omzet.

Tegenvallende omzetten zijn geen probleem

De AH-baas reageert in het jongste nummer van het vakblad Distrifood. voor het eerst publiekelijk op de gang van zaken in de supermarkten die in de overname van een pakket winkels uit de C1000-boedel van Jumbo zaten. Verschillende publicaties schreven eerder dat de omzetten van deze winkels tegenvallen, vooral in het noorden en oosten van het land.

 

Van der Laan wil niet ingaan op individuele winkels, maar is eigenlijk best tevreden: "Over het geheel van die veertien, vijftien winkels genomen gaat het goed. De meeste zijn oké, een paar doen het prima en er zitten er een paar bij die matig presteren. Ja, daar is de omzet gedaald."

 

Wennen aan nieuwe formule

Vooral de winkels in het westen van het land doen het beter dan die in het noorden en oosten. "Daar hebben we het wat moeilijker. Bij eerdere overnames hebben we al gezien dat klanten moeten wennen aan een nieuwe formule, zeker in marktgebieden waar de naam Albert Heijn wat minder bekend en gevestigd is. Dat is nu ook het geval."

 

Volgens Van der Laan kijkt de buitenwereld ook veel te veel naar omzet. "Natuurlijk is omzet belangrijk, maar een ondernemer wil ook graag wat verdienen en op dat criterium komt AH uitstekend uit de bus. Dat geldt ook voor de professionele wijze waarop de winkels door ons zijn omgebouwd." Tot nu toe zijn er elf C1000-winkels en vier voormalige Jumbo's omgebouwd naar de Albert Heijn-formule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top