Van der Laan zet Albert Heijn op scherp | RetailDetail

Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

AH-directeur Sander van der Laan is niet tevreden over het eerste halfjaar van de marktleider onder de Nederlandse supermarkten. Albert Heijn is in de eerste zes maanden van dit jaar amper autonoom gegroeid. Van der Laan kraakt ook de actie van AH rond het Europees Kampioenschap voetbal.

Teleurstellend eerste halfjaar

"De eerste helft van 2012 was matig, het tweede deel van het jaar moet en kan echt fors beter", schrijft Van der Laan in een memo voor medewerkers, die Distrifood kon inkijken. "In de eerste helft van 2012 heeft Albert Heijn een beperkte identieke groei gerealiseerd", vervolgt hij.

 

De cijfers over het tweede kwartaal moeten nog binnenkomen, maar deze opmerking lijkt erop te wijzen dat de magere autonome groei in het eerste kwartaal in de maanden daarop niet significant is verbeterd.

 

Van der Laan wijst in zijn memo op het lage consumentenvertrouwen in Nederland als een oorzaak van de problemen. Daarnaast zijn er bij concurrenten steeds meer acties en promoties. Ook de EK-actie van AH, voetbalplaatjes, krijgt een veeg uit de pan. "We hadden deze keer als Albert Heijn geen echt spraakmakende promotie. Op basis van onze reputatie werd er veel van ons verwacht en helaas is de conclusie dat we niet echt aan de bal zijn geweest."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.