Van der Laan zet Albert Heijn op scherp | RetailDetail

Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

AH-directeur Sander van der Laan is niet tevreden over het eerste halfjaar van de marktleider onder de Nederlandse supermarkten. Albert Heijn is in de eerste zes maanden van dit jaar amper autonoom gegroeid. Van der Laan kraakt ook de actie van AH rond het Europees Kampioenschap voetbal.

Teleurstellend eerste halfjaar

"De eerste helft van 2012 was matig, het tweede deel van het jaar moet en kan echt fors beter", schrijft Van der Laan in een memo voor medewerkers, die Distrifood kon inkijken. "In de eerste helft van 2012 heeft Albert Heijn een beperkte identieke groei gerealiseerd", vervolgt hij.

 

De cijfers over het tweede kwartaal moeten nog binnenkomen, maar deze opmerking lijkt erop te wijzen dat de magere autonome groei in het eerste kwartaal in de maanden daarop niet significant is verbeterd.

 

Van der Laan wijst in zijn memo op het lage consumentenvertrouwen in Nederland als een oorzaak van de problemen. Daarnaast zijn er bij concurrenten steeds meer acties en promoties. Ook de EK-actie van AH, voetbalplaatjes, krijgt een veeg uit de pan. "We hadden deze keer als Albert Heijn geen echt spraakmakende promotie. Op basis van onze reputatie werd er veel van ons verwacht en helaas is de conclusie dat we niet echt aan de bal zijn geweest."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.