Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

AH-directeur Sander van der Laan is niet tevreden over het eerste halfjaar van de marktleider onder de Nederlandse supermarkten. Albert Heijn is in de eerste zes maanden van dit jaar amper autonoom gegroeid. Van der Laan kraakt ook de actie van AH rond het Europees Kampioenschap voetbal.

Teleurstellend eerste halfjaar

"De eerste helft van 2012 was matig, het tweede deel van het jaar moet en kan echt fors beter", schrijft Van der Laan in een memo voor medewerkers, die Distrifood kon inkijken. "In de eerste helft van 2012 heeft Albert Heijn een beperkte identieke groei gerealiseerd", vervolgt hij.

 

De cijfers over het tweede kwartaal moeten nog binnenkomen, maar deze opmerking lijkt erop te wijzen dat de magere autonome groei in het eerste kwartaal in de maanden daarop niet significant is verbeterd.

 

Van der Laan wijst in zijn memo op het lage consumentenvertrouwen in Nederland als een oorzaak van de problemen. Daarnaast zijn er bij concurrenten steeds meer acties en promoties. Ook de EK-actie van AH, voetbalplaatjes, krijgt een veeg uit de pan. "We hadden deze keer als Albert Heijn geen echt spraakmakende promotie. Op basis van onze reputatie werd er veel van ons verwacht en helaas is de conclusie dat we niet echt aan de bal zijn geweest."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top