Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

AH-directeur Sander van der Laan is niet tevreden over het eerste halfjaar van de marktleider onder de Nederlandse supermarkten. Albert Heijn is in de eerste zes maanden van dit jaar amper autonoom gegroeid. Van der Laan kraakt ook de actie van AH rond het Europees Kampioenschap voetbal.

Teleurstellend eerste halfjaar

"De eerste helft van 2012 was matig, het tweede deel van het jaar moet en kan echt fors beter", schrijft Van der Laan in een memo voor medewerkers, die Distrifood kon inkijken. "In de eerste helft van 2012 heeft Albert Heijn een beperkte identieke groei gerealiseerd", vervolgt hij.

 

De cijfers over het tweede kwartaal moeten nog binnenkomen, maar deze opmerking lijkt erop te wijzen dat de magere autonome groei in het eerste kwartaal in de maanden daarop niet significant is verbeterd.

 

Van der Laan wijst in zijn memo op het lage consumentenvertrouwen in Nederland als een oorzaak van de problemen. Daarnaast zijn er bij concurrenten steeds meer acties en promoties. Ook de EK-actie van AH, voetbalplaatjes, krijgt een veeg uit de pan. "We hadden deze keer als Albert Heijn geen echt spraakmakende promotie. Op basis van onze reputatie werd er veel van ons verwacht en helaas is de conclusie dat we niet echt aan de bal zijn geweest."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top