Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

Van der Laan zet Albert Heijn op scherp

AH-directeur Sander van der Laan is niet tevreden over het eerste halfjaar van de marktleider onder de Nederlandse supermarkten. Albert Heijn is in de eerste zes maanden van dit jaar amper autonoom gegroeid. Van der Laan kraakt ook de actie van AH rond het Europees Kampioenschap voetbal.

Teleurstellend eerste halfjaar

"De eerste helft van 2012 was matig, het tweede deel van het jaar moet en kan echt fors beter", schrijft Van der Laan in een memo voor medewerkers, die Distrifood kon inkijken. "In de eerste helft van 2012 heeft Albert Heijn een beperkte identieke groei gerealiseerd", vervolgt hij.

 

De cijfers over het tweede kwartaal moeten nog binnenkomen, maar deze opmerking lijkt erop te wijzen dat de magere autonome groei in het eerste kwartaal in de maanden daarop niet significant is verbeterd.

 

Van der Laan wijst in zijn memo op het lage consumentenvertrouwen in Nederland als een oorzaak van de problemen. Daarnaast zijn er bij concurrenten steeds meer acties en promoties. Ook de EK-actie van AH, voetbalplaatjes, krijgt een veeg uit de pan. "We hadden deze keer als Albert Heijn geen echt spraakmakende promotie. Op basis van onze reputatie werd er veel van ons verwacht en helaas is de conclusie dat we niet echt aan de bal zijn geweest."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top