Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

De bekende bitterballen en kroketten van Van Dobben verdwijnen op termijn uit de supermarkten als gevolg van de fusie tussen Royaan (de huidige eigenaar van het Van Dobben-merk) en Ad van Geloven (eigenaar van Mora).

Van Dobben uit de rekken

Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa heeft de combinatie van Royaan en Ad van Geloven een te grote machtspositie op de markt voor bitterballen en kroketten.

 

De NMa geeft daarom pas toestemming voor de fusie als het bedrijf afstand doet van Van Dobben als retailmerk. Het moet de merknaam Van Dobben in licentie geven aan een concurrent, die vervolgens zes jaar de tijd krijgt om een merkwijziging door te voeren. Daarna mogen de snacks alleen onder een nieuwe naam worden verkocht. 

Te sterk merk

Er mogen ook geen kroketten of bitterballen door de gefuseerde onderneming op de markt worden gebracht die op producten van Van Dobben lijken. Aan groothandels en cafetaria mogen de Van Dobben-snacks nog wel verkocht worden. De NMa vindt dat op die markten voldoende concurrentie is.

 

De te sterkte marktpositie van het fusiebedrijf op het gebied van kroketten en bitterballen zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor prijs en kwaliteit. Dankzij de opgelegde voorwaarden blijft er iets te kiezen in het diepvriesvak van de supermarkt, aldus de marktmeester.

Tags: