Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt | RetailDetail

Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

De bekende bitterballen en kroketten van Van Dobben verdwijnen op termijn uit de supermarkten als gevolg van de fusie tussen Royaan (de huidige eigenaar van het Van Dobben-merk) en Ad van Geloven (eigenaar van Mora).

Van Dobben uit de rekken

Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa heeft de combinatie van Royaan en Ad van Geloven een te grote machtspositie op de markt voor bitterballen en kroketten.

 

De NMa geeft daarom pas toestemming voor de fusie als het bedrijf afstand doet van Van Dobben als retailmerk. Het moet de merknaam Van Dobben in licentie geven aan een concurrent, die vervolgens zes jaar de tijd krijgt om een merkwijziging door te voeren. Daarna mogen de snacks alleen onder een nieuwe naam worden verkocht. 

Te sterk merk

Er mogen ook geen kroketten of bitterballen door de gefuseerde onderneming op de markt worden gebracht die op producten van Van Dobben lijken. Aan groothandels en cafetaria mogen de Van Dobben-snacks nog wel verkocht worden. De NMa vindt dat op die markten voldoende concurrentie is.

 

De te sterkte marktpositie van het fusiebedrijf op het gebied van kroketten en bitterballen zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor prijs en kwaliteit. Dankzij de opgelegde voorwaarden blijft er iets te kiezen in het diepvriesvak van de supermarkt, aldus de marktmeester.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.