Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

De bekende bitterballen en kroketten van Van Dobben verdwijnen op termijn uit de supermarkten als gevolg van de fusie tussen Royaan (de huidige eigenaar van het Van Dobben-merk) en Ad van Geloven (eigenaar van Mora).

Van Dobben uit de rekken

Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa heeft de combinatie van Royaan en Ad van Geloven een te grote machtspositie op de markt voor bitterballen en kroketten.

 

De NMa geeft daarom pas toestemming voor de fusie als het bedrijf afstand doet van Van Dobben als retailmerk. Het moet de merknaam Van Dobben in licentie geven aan een concurrent, die vervolgens zes jaar de tijd krijgt om een merkwijziging door te voeren. Daarna mogen de snacks alleen onder een nieuwe naam worden verkocht. 

Te sterk merk

Er mogen ook geen kroketten of bitterballen door de gefuseerde onderneming op de markt worden gebracht die op producten van Van Dobben lijken. Aan groothandels en cafetaria mogen de Van Dobben-snacks nog wel verkocht worden. De NMa vindt dat op die markten voldoende concurrentie is.

 

De te sterkte marktpositie van het fusiebedrijf op het gebied van kroketten en bitterballen zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor prijs en kwaliteit. Dankzij de opgelegde voorwaarden blijft er iets te kiezen in het diepvriesvak van de supermarkt, aldus de marktmeester.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top