Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

Van Dobben-kroket verdwijnt uit supermarkt

De bekende bitterballen en kroketten van Van Dobben verdwijnen op termijn uit de supermarkten als gevolg van de fusie tussen Royaan (de huidige eigenaar van het Van Dobben-merk) en Ad van Geloven (eigenaar van Mora).

Van Dobben uit de rekken

Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa heeft de combinatie van Royaan en Ad van Geloven een te grote machtspositie op de markt voor bitterballen en kroketten.

 

De NMa geeft daarom pas toestemming voor de fusie als het bedrijf afstand doet van Van Dobben als retailmerk. Het moet de merknaam Van Dobben in licentie geven aan een concurrent, die vervolgens zes jaar de tijd krijgt om een merkwijziging door te voeren. Daarna mogen de snacks alleen onder een nieuwe naam worden verkocht. 

Te sterk merk

Er mogen ook geen kroketten of bitterballen door de gefuseerde onderneming op de markt worden gebracht die op producten van Van Dobben lijken. Aan groothandels en cafetaria mogen de Van Dobben-snacks nog wel verkocht worden. De NMa vindt dat op die markten voldoende concurrentie is.

 

De te sterkte marktpositie van het fusiebedrijf op het gebied van kroketten en bitterballen zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor prijs en kwaliteit. Dankzij de opgelegde voorwaarden blijft er iets te kiezen in het diepvriesvak van de supermarkt, aldus de marktmeester.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top