Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers

Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers
Topman Frits van Eerd van Jumbo probeert de onrust onder C1000-ondernemers te sussen. Hij zegt de onvrede onder sommige winkeliers, die recent hun winkel hebben verbouwd, te begrijpen en belooft een passende oplossing te vinden voor hun problemen.

Boze gezichten bij C1000 Rood

De afgelopen dagen gaven steeds meer winkeliers te kennen niet erg tevreden te zijn over de mededelingen van afgelopen week. Toen werd bekend dat Jumbo 82 supermarkten gaat verkopen aan Albert Heijn, 54 winkels doorschuift naar Coop en de rest gaat ombouwen naar Jumbo.

 

Vooral bij C1000-ondernemers die de afgelopen jaren zijn overgegaan naar C1000 Rood, het jongste format van de formule, zijn er velen niet blij. De terugverdientijd van de miljoeneninvestering is zes tot acht jaar, terwijl de eerste winkels pas drie jaar geleden zijn omgegaan.

 

Frits van Eerd zegt intussen dat hij verwacht er uiteindelijk met iedereen uit te komen. "Bij de overname van Super de Boer zijn we er ook uitgekomen. Met ondernemers aan tafel zitten is ons niet vreemd", zegt hij in de krant.

 

Reactie hangt af van 'bestemming'

Bovendien verschilt de reactie vaak van de toekomst die Jumbo voor de ondernemers ziet. Veel van de winkeliers die over moeten naar Coop, twijfelen over de effectiviteit van die formule.

 

Veel van de winkeliers die overgaan naar Albert Heijn, zijn dan weer wel positief. Zij denken met die formule hun omzet en rendement op zijn minst op peil te kunnen houden. Ze komen echter wel terecht in een al langere tijd lopend conflict tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam en de franchisevereniging.

 

De gesprekken daarin zijn pas net weer van start gegaan, omdat AH wil proberen een doorbraak te forceren in de onderhandelingen over een nieuwe franchiseovereenkomst voordat deze groep winkeliers zich aansluit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top