Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers | RetailDetail

Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers

Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers
Topman Frits van Eerd van Jumbo probeert de onrust onder C1000-ondernemers te sussen. Hij zegt de onvrede onder sommige winkeliers, die recent hun winkel hebben verbouwd, te begrijpen en belooft een passende oplossing te vinden voor hun problemen.

Boze gezichten bij C1000 Rood

De afgelopen dagen gaven steeds meer winkeliers te kennen niet erg tevreden te zijn over de mededelingen van afgelopen week. Toen werd bekend dat Jumbo 82 supermarkten gaat verkopen aan Albert Heijn, 54 winkels doorschuift naar Coop en de rest gaat ombouwen naar Jumbo.

 

Vooral bij C1000-ondernemers die de afgelopen jaren zijn overgegaan naar C1000 Rood, het jongste format van de formule, zijn er velen niet blij. De terugverdientijd van de miljoeneninvestering is zes tot acht jaar, terwijl de eerste winkels pas drie jaar geleden zijn omgegaan.

 

Frits van Eerd zegt intussen dat hij verwacht er uiteindelijk met iedereen uit te komen. "Bij de overname van Super de Boer zijn we er ook uitgekomen. Met ondernemers aan tafel zitten is ons niet vreemd", zegt hij in de krant.

 

Reactie hangt af van 'bestemming'

Bovendien verschilt de reactie vaak van de toekomst die Jumbo voor de ondernemers ziet. Veel van de winkeliers die over moeten naar Coop, twijfelen over de effectiviteit van die formule.

 

Veel van de winkeliers die overgaan naar Albert Heijn, zijn dan weer wel positief. Zij denken met die formule hun omzet en rendement op zijn minst op peil te kunnen houden. Ze komen echter wel terecht in een al langere tijd lopend conflict tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam en de franchisevereniging.

 

De gesprekken daarin zijn pas net weer van start gegaan, omdat AH wil proberen een doorbraak te forceren in de onderhandelingen over een nieuwe franchiseovereenkomst voordat deze groep winkeliers zich aansluit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.