Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers

Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers
Topman Frits van Eerd van Jumbo probeert de onrust onder C1000-ondernemers te sussen. Hij zegt de onvrede onder sommige winkeliers, die recent hun winkel hebben verbouwd, te begrijpen en belooft een passende oplossing te vinden voor hun problemen.

Boze gezichten bij C1000 Rood

De afgelopen dagen gaven steeds meer winkeliers te kennen niet erg tevreden te zijn over de mededelingen van afgelopen week. Toen werd bekend dat Jumbo 82 supermarkten gaat verkopen aan Albert Heijn, 54 winkels doorschuift naar Coop en de rest gaat ombouwen naar Jumbo.

 

Vooral bij C1000-ondernemers die de afgelopen jaren zijn overgegaan naar C1000 Rood, het jongste format van de formule, zijn er velen niet blij. De terugverdientijd van de miljoeneninvestering is zes tot acht jaar, terwijl de eerste winkels pas drie jaar geleden zijn omgegaan.

 

Frits van Eerd zegt intussen dat hij verwacht er uiteindelijk met iedereen uit te komen. "Bij de overname van Super de Boer zijn we er ook uitgekomen. Met ondernemers aan tafel zitten is ons niet vreemd", zegt hij in de krant.

 

Reactie hangt af van 'bestemming'

Bovendien verschilt de reactie vaak van de toekomst die Jumbo voor de ondernemers ziet. Veel van de winkeliers die over moeten naar Coop, twijfelen over de effectiviteit van die formule.

 

Veel van de winkeliers die overgaan naar Albert Heijn, zijn dan weer wel positief. Zij denken met die formule hun omzet en rendement op zijn minst op peil te kunnen houden. Ze komen echter wel terecht in een al langere tijd lopend conflict tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam en de franchisevereniging.

 

De gesprekken daarin zijn pas net weer van start gegaan, omdat AH wil proberen een doorbraak te forceren in de onderhandelingen over een nieuwe franchiseovereenkomst voordat deze groep winkeliers zich aansluit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top