Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers | RetailDetail

Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers

Van Eerd sust onrust onder C1000-ondernemers
Topman Frits van Eerd van Jumbo probeert de onrust onder C1000-ondernemers te sussen. Hij zegt de onvrede onder sommige winkeliers, die recent hun winkel hebben verbouwd, te begrijpen en belooft een passende oplossing te vinden voor hun problemen.

Boze gezichten bij C1000 Rood

De afgelopen dagen gaven steeds meer winkeliers te kennen niet erg tevreden te zijn over de mededelingen van afgelopen week. Toen werd bekend dat Jumbo 82 supermarkten gaat verkopen aan Albert Heijn, 54 winkels doorschuift naar Coop en de rest gaat ombouwen naar Jumbo.

 

Vooral bij C1000-ondernemers die de afgelopen jaren zijn overgegaan naar C1000 Rood, het jongste format van de formule, zijn er velen niet blij. De terugverdientijd van de miljoeneninvestering is zes tot acht jaar, terwijl de eerste winkels pas drie jaar geleden zijn omgegaan.

 

Frits van Eerd zegt intussen dat hij verwacht er uiteindelijk met iedereen uit te komen. "Bij de overname van Super de Boer zijn we er ook uitgekomen. Met ondernemers aan tafel zitten is ons niet vreemd", zegt hij in de krant.

 

Reactie hangt af van 'bestemming'

Bovendien verschilt de reactie vaak van de toekomst die Jumbo voor de ondernemers ziet. Veel van de winkeliers die over moeten naar Coop, twijfelen over de effectiviteit van die formule.

 

Veel van de winkeliers die overgaan naar Albert Heijn, zijn dan weer wel positief. Zij denken met die formule hun omzet en rendement op zijn minst op peil te kunnen houden. Ze komen echter wel terecht in een al langere tijd lopend conflict tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam en de franchisevereniging.

 

De gesprekken daarin zijn pas net weer van start gegaan, omdat AH wil proberen een doorbraak te forceren in de onderhandelingen over een nieuwe franchiseovereenkomst voordat deze groep winkeliers zich aansluit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.