Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren” | RetailDetail

Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren”

Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren”
Shutterstock

Volgens retailexpert Gino Van Ossel kan Colruyt het niet langer maken om online bestellingen niet aan huis te leveren. Daarnaast verwacht hij dat er in de toekomst heel wat kleinere webwinkels failliet zullen gaan.

Niet dezelfde fout maken

In België was er lange tijd geen enkele supermarkt die online bestellingen aan huis leverde, maar Delhaize doet dat wel en dat lijkt zijn vruchten af te werpen: “Sinds Delhaize thuis levert, zijn ze een stukje marktaandeel in het onlinesegment aan het winnen”, zegt Van Ossel aan De Standaard. De professor denkt dan ook dat Colruyt niet langer kan achterblijven, want anders maakt het dezelfde fout als bij Collishop: daar heeft Colruyt lang gewacht met het aanbieden van thuisleveringen, waardoor vooral bol.com in dat gat is kunnen springen.

 

“Ik ben er zeker van dat Bol.com in speelgoed al meer verkoopt dan de Dreamland-keten van Colruyt”, zegt Van Ossel. “Colruyt heeft de onlineverkoop met de handrem op gepromoot.” Nochtans is Collishop naar eigen zeggen inclusief leveringskosten nog altijd de goedkoopste. “Maar de klant die al veel bij Bol.com bestelt, bestelt dat extra product gewoon ook daar. De strategie van aparte transparante kosten is niet slim”, aldus Van Ossel.

 

Dat Colruyt het bij niet-voeding in de online wereld niet al te best doet, wordt ook onderschreven door Jef Colruyt. “We gaan er flink in investeren, maar maybe the game is over”, zei hij al in september.

 

Rendabiliteit

De terughoudendheid van Colruyt heeft waarschijnlijk ook te maken met de rendabiliteit van de online verkoop: zo zou Bol.com een negatieve marge van 1 tot 2% hebben, maar volgens Van Ossel komt daar stilaan verandering in. Volgens hem zullen de marketingkosten stilaan dalen en zullen er steeds meer schaalvoordelen komen. Bovendien worden grote webshops steeds meer ingezet als marktplaats en verdienen ze meer aan reclame-inkomsten van externe verkopers die op het platform moeten adverteren.

 

In een categorie als boeken moet er zelfs al winst worden gemaakt. “Het hangt zowel van de productcategorie af als van het aantal klanten in de straat aan wie je levert. Hoe meer stops per kilometer, hoe beter.”

 

Tot slot verwacht Van Ossel dat er in de nabije toekomst heel wat kleinere webshops zullen sneuvelen. “Heel veel webwinkels zullen failliet gaan. De markt is aan de groten die consolidatiekracht hebben”, besluit hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.