Vandeboer.be wil supermarkten uitschakelen in de Kempen | RetailDetail

Vandeboer.be wil supermarkten uitschakelen in de Kempen

Vandeboer.be wil supermarkten uitschakelen in de Kempen
Foto: Shutterstock

Met Vandeboer.be ziet een nieuw korteketen-initiatief in de Kempen het daglicht. Het platform, opgericht in Balen, laat consumenten rechtstreeks bestellen bij een vijftiental landbouwers uit de regio.

 

“Om de supermarkten uit te schakelen”

Het platform wil de keten tussen de landbouwer-producent en de consument zo kort mogelijk maken. Oprichters Stijn Frans en Noor Op de Beeck willen met hun onlineplatform “de producent rechtstreeks laten leveren aan de consument via hoevewinkels”, vertellen ze aan Made in Kempen.

 

“De bedoeling van heel het systeem is om de supermarkten uit te schakelen”, legt Op de Beeck uit. Er is acht maanden aan het platform gewerkt en vandaag kunnen consumenten er bestellen bij een 15-tal lokale producenten uit de Kempen. Momenteel zijn er vier afhaalpunten, waar mensen hun bestellingen – op een vooraf meegedeeld tijdstip – kunnen ophalen en nog betalen.

 

“Snel grotere volumes”

Per afhaalpunt verschilt het aanbod weliswaar: niet elke deelnemende boer levert in elke hoevewinkel. De beschikbare afhaalpunten bevinden zich tot nu toe in Olmen, in Geel en in Retie, maar de oprichters willen snel extra afhaalpunten aanbieden. “De uitdaging bestaat er nu in eerste instantie in om de bestellingen en leveringen vlot te laten verlopen. De boeren gaan hun bestellingen zelf leveren aan het afhaalpunt. Het doel is om snel grotere volumes te creëren”, aldus de initiatiefnemers.

 

Vandeboer.be hoopt zich ook buiten de Kempen te kunnen vestigen en wil in eerste instantie uitbreiden naar Limburg en Vlaams-Brabant. Het zoekt daarvoor nog zowel afhaalpunten als producenten. Participerende boeren dienen erkend te zijn door het FAVV.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.