Vandemoortele opnieuw volledig in familiale handen | RetailDetail

Vandemoortele opnieuw volledig in familiale handen

Vandemoortele opnieuw volledig in familiale handen

De familie Vandemoortele wordt opnieuw de enige aandeelhouder van de gelijknamige voedingsgroep, gespecialiseerd in bakkerijproducten, margarines en vetten. De familie koopt investeringsmaatschappij Gimv uit.

 

Bijna 1,4 miljard euro omzet

Gimv kwam in 2009 aan boord bij Vandemoortele, toen het bedrijf een hoge schuldenberg torste na de catastrofaal uitgedraaide overname van het Franse diepvriesbroodbedrijf Panavi en dringend vers kapitaal nodig had.

 

Intussen is het voedingsbedrijf met hoofdzetel in Gent, dat vorig jaar een omzet draaide van 1,357 miljard euro (+7% tegenover 2014), er weer helemaal bovenop en neemt de familie de participatie van Gimv ‑ 23,58% van de aandelen ‑ over voor een bedrag dat niet bekend is gemaakt.

 

“De financiering van de aankoop door de familie geeft wel al een idee van de overnameprijs”, schrijft zakenkrant De Tijd, die het nieuws bekendmaakte. “Ze zal de overname op twee manieren financieren: via de kredietfaciliteiten van haar holding Safinco en via een tussentijds dividend van 145 miljoen euro dat door Vandemoortele uitgekeerd zal worden aan die familiale holding. Voor de uitbetaling van dat dividend zal Vandemoortele geld gaan lenen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.