Veelzeggende vernieuwing Raad van Bestuur Carrefour

Veelzeggende vernieuwing Raad van Bestuur Carrefour

Veelzeggende vernieuwing Raad van Bestuur Carrefour
Shutterstock

Nog geen jaar na de komst van CEO Alexandre Bompard wordt de Raad van Bestuur van Carrefour grondig vernieuwd. Opvallend: drie van de vier nieuwe onafhankelijke bestuurders hebben hun strepen verdiend in de digitale wereld, en dat is geen toeval.

 

Vier nieuwkomers

Als de algemene aandeelhoudersvergadering van 15 juni eerstkomende het licht op groen zet ‑ doorgaans een formaliteit ‑ treden Amélie Oudéa-Castéra, Aurore Domont, Stéphane Israël en Stéphane Courbit toe tot de raad van bestuur van Carrefour.

 

Hun namen doen bij ons misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar “hun ervaring en hun diverse profiel, in het bijzonder dan hun digitale en ondernemerscapaciteiten, zullen belangrijke troeven zijn om het transformatieplan van de groep, Carrefour 2022, tot een goed einde te brengen”, zegt CEO Bompard, vorige zomer overgekomen van bij Fnac. Digitalisering is niet voor niets één van de topprioriteiten van de nieuwe topman.

 

Amélie Oudéa-Castéra verdiende onder meer haar strepen als directeur marketing & digitaal bij verzekeraar AXA, Aurore Domont is voorzitster van FigaroMédias en een specialist in omnichannelcommunicatie en digitale transformatie, terwijl Courbit voorzitter is van een audiovisueel internetbedrijf. De vierde nieuwkomer, Stéphane Israel, komt uit de luchtvaartsector (Arianespace) en was in de vorige regering twee jaar de kabinetschef van de minister van Economische Heropleving.

 

De vier nieuwkomers vervangen Diane Labruyère-Cuilleret, Georges Ralli, Bertrand de Montesquiou en Anne-Claire Taittinger. Het mandaat van de overige vijf bestuurders ‑ Patricia Moulin Lemoine, Mathilde Lemoine, Philippe Houzé, Nicolas Bazire en Alexandre Bompard zelf ‑ wordt gewoon verlengd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.