Veelzeggende vernieuwing Raad van Bestuur Carrefour

Veelzeggende vernieuwing Raad van Bestuur Carrefour

Veelzeggende vernieuwing Raad van Bestuur Carrefour
Shutterstock

Nog geen jaar na de komst van CEO Alexandre Bompard wordt de Raad van Bestuur van Carrefour grondig vernieuwd. Opvallend: drie van de vier nieuwe onafhankelijke bestuurders hebben hun strepen verdiend in de digitale wereld, en dat is geen toeval.

 

Vier nieuwkomers

Als de algemene aandeelhoudersvergadering van 15 juni eerstkomende het licht op groen zet ‑ doorgaans een formaliteit ‑ treden Amélie Oudéa-Castéra, Aurore Domont, Stéphane Israël en Stéphane Courbit toe tot de raad van bestuur van Carrefour.

 

Hun namen doen bij ons misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar “hun ervaring en hun diverse profiel, in het bijzonder dan hun digitale en ondernemerscapaciteiten, zullen belangrijke troeven zijn om het transformatieplan van de groep, Carrefour 2022, tot een goed einde te brengen”, zegt CEO Bompard, vorige zomer overgekomen van bij Fnac. Digitalisering is niet voor niets één van de topprioriteiten van de nieuwe topman.

 

Amélie Oudéa-Castéra verdiende onder meer haar strepen als directeur marketing & digitaal bij verzekeraar AXA, Aurore Domont is voorzitster van FigaroMédias en een specialist in omnichannelcommunicatie en digitale transformatie, terwijl Courbit voorzitter is van een audiovisueel internetbedrijf. De vierde nieuwkomer, Stéphane Israel, komt uit de luchtvaartsector (Arianespace) en was in de vorige regering twee jaar de kabinetschef van de minister van Economische Heropleving.

 

De vier nieuwkomers vervangen Diane Labruyère-Cuilleret, Georges Ralli, Bertrand de Montesquiou en Anne-Claire Taittinger. Het mandaat van de overige vijf bestuurders ‑ Patricia Moulin Lemoine, Mathilde Lemoine, Philippe Houzé, Nicolas Bazire en Alexandre Bompard zelf ‑ wordt gewoon verlengd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.