"Veiligheid vlees in Nederland kan niet worden gewaarborgd" | RetailDetail

"Veiligheid vlees in Nederland kan niet worden gewaarborgd"

"Veiligheid vlees in Nederland kan niet worden gewaarborgd"

Het vlees dat in Nederland in de rekken ligt, biedt onvoldoende zekerheid aan de consument. Tot die opzienbarende conclusie komt het nieuwste rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid.

"Economie belangrijker dan veiligheid"

Bedrijven vinden economische factoren belangrijker dan een veilig product, luidt de snoeiharde conclusie van het rapport "Risico's in de vleesketen", dat de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid gisteren publiceerde. Uit het rapport blijkt onder meer dat hygiëneregels vaak niet worden gevolgd, bijvoorbeeld door onvoldoende opleiding van het personeel of door tijdsdruk.

 

Daarnaast komt fraude met vlees vaak voor, zo meldt de Onderzoeksraad. Partijen vlees kunnen op papier plotseling van samenstelling veranderen en afvalvlees wordt 'omgekat' naar vlees voor menselijke consumptie. De veiligheid van paardenvlees is door de fraudegevoeligheid niet gewaarborgd, stelt de Onderzoeksraad onomwonden.

 

"Waakhond laat steken vallen"

Nochtans heeft Nederland een instantie die officieel toezicht moet houden op de voedselveiligheid, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Die controleautoriteit laat echter "onverantwoord veel steken vallen", klinkt het.

 

Dat het toezicht te wensen over laat, is volgens de Onderzoeksraad allemaal een gevolg van "voortdurende reorganisaties en bezuinigingen". Daardoor zijn de middelen te beperkt om effectief op te treden in de vleesketen. "Hiermee boet de NVWA in aan gezag", aldus nog het rapport.

 

In een eerste reactie liet de NVWA weten dat ze volop werk maakt van de "structurele verbetering van het toezicht".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.