Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold | RetailDetail

Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold

Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold

Supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk vierde kwartaal achter de rug, met bijna overal dalende cijfers. Voor CEO Dick Boer is dat het sein om in te grijpen: Ahold Europe houdt op te bestaan en Sander van der Laan neemt Albert Heijn onder zijn hoede.

Zwak vierde kwartaal

De geconsolideerde netto-omzet van Ahold daalde in het vierde kwartaal met 4,2% naar 7,5 miljard euro, iets lager dus dan de analistenprognose van 7,6 miljard. De omzet ligt ook 1,1% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder bij constante wisselkoersen.

 

Dat brengt de totale netto-omzet van het concern voor heel 2013 op 32,6 miljard euro, een daling van 0,2% tegenover 2012. Ahold meldt wel dat er bij constante wisselkoersen een stijging van 2% zou zijn opgetekend.

 

VS en Tsjechië in de min, thuismarkt "uitdagend"

De zwakste prestaties kwamen uit de Verenigde Staten (nog altijd goed voor bijna 60% van de groepsomzet) en Tsjechië: de Amerikaanse omzet ging liefst 6,7% lager (-2,1% in dollar) tot 6 miljard dollar en in Tsjechië dook de omzet zelfs 7,9% omlaag (-1,9% bij constante wisselkoersen) tot 338 miljoen euro.

 

Op zijn thuismarkt Nederland (inclusief België) houdt Ahold het net positief (+0,7%), maar ook hier pakken zich onweerswolken samen. De minieme omzetstijging tot 2,7 miljard euro is namelijk enkel te danken aan expansie (de identieke omzet daalde met 1%) en aan onlinedochter Bol.com, want bij Albert Heijn krimpt de verkoop.

 

Enkel België vormt een lichtpuntje, aldus CEO Dick Boer: "We zijn nog altijd tevreden over onze supermarkten in België". Ahold geeft verder geen cijfers voor België en rekent de 19 Belgische supermarkten mee onder Nederland.

 

Ahold Europe ontmanteld

Voor Dick Boer waren de tegenvallende resultaten het sein om de touwtjes wat strakker in handen te nemen. De topman wil voortaan rechtstreeks op de hoogte blijven van het reilen en zeilen bij vlaggenschip Albert Heijn en schrapt daartoe Ahold Europe.

 

Sander van der Laan, tot voor kort bevoegd voor dat Europese tussenniveau, wordt verantwoordelijk voor Albert Heijn en gaat rechtstreeks rapporteren aan de CEO. Ook Albert (de activiteiten van Ahold in Tsjechië) rapporteert voortaan rechtstreeks aan Dick Boer. Bij webwinkel Bol.com blijft alles bij het oude: Chief Commercial Officer Hanneke Faber blijft daar de touwtjes in handen hebben.

 

"De food retail industrie blijft zich snel ontwikkelen en wij zien belangrijke groeimogelijkheden om te voorzien in de veranderende manier waarop klanten bij ons boodschappen doen", zegt CEO Dick Boer. "Het besluit van vandaag brengt ons management nog dichter bij de dagelijkse operatie."

 

"Doordat wij ons Albert Heijn-merk verder gaan verstevigen in zowel Nederland als de ons omringende landen, gecombineerd met het groeiende omnichannel aanbod via Albert Heijn online, de Albert Heijn pick up points en Albert Heijn to go, zijn we nog beter in staat om onze klanten te helpen en als bedrijf te groeien."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.