Veranderingen op til bij Whole Foods | RetailDetail

Veranderingen op til bij Whole Foods

Veranderingen op til bij Whole Foods
Shutterstock

De overname van Whole Foods door Amazon begint stilaan een aantal veranderingen op te leveren bij de supermarktketen. Zo wil Amazon het Prime-systeem doortrekken naar de winkels. Ondertussen verdwijnen er ook heel wat leidinggevenden bij het bedrijf.

 

Hogere kosten

Begin deze week kondigde Amazon aan dat het een bijeenkomst zou houden met de verschillende leveranciers van Whole Foods. Die hadden immers hun zorgen geuit over de nieuwe strategie die Amazon bij de keten wil doorvoeren. Een deel van die bezorgdheid dateert eigenlijk al van voor de overname, toen Whole Foods een aantal kosten voor producenten verhoogde.

 

Amazon wil dat Whole Foods vooral professioneler gaat werken en zich agressiever positioneert op de markt. Sinds de bekendmaking van de overname door Amazon in juni is het aantal bezoekers van de winkels alvast met 1,3% gestegen.

 

Prime meets Whole Foods

Om die opmars verder door te trekken, wil Amazon zijn Prime-leden ook betrekken bij Whole Foods. Zo moeten ze kortingen krijgen op de populairste producten van Whole Foods en zullen ze exclusieve wekelijkse promoties ontvangen. Volgens Amazon en Whole Foods is deelname aan het programma de beste manier voor leveranciers van de keten om verder te groeien.

 

Bovendien wil Whole Foods zijn interne werking vereenvoudigen, om kosten te besparen, maar ook om gemakkelijker te kunnen samenwerken met producenten. Vroeger moesten producenten niet enkel met het hoofdkantoor onderhandelen, maar ook met alle lokale teams. In het nieuwe systeem moet er enkel nog een deal worden bereikt met het hoofdkantoor, waardoor nieuwe producten sneller hun weg naar de winkel moeten vinden. Kleinere bedrijven krijgen wel nog steeds de mogelijkheid om enkel lokaal te werken.

 

Amazon is daarnaast ook op zoek naar grotere panden voor Whole Foods-vestigingen, die dan dienst kunnen doen als een winkel en een distributiecentrum voor online bestellingen. Het wil zo populaire items op Amazon nog sneller bij de klant krijgen. Door Whole Foods en Amazon op die manier verder te integreren, kan Amazon verder in de kosten snijden, iets waar het momenteel veel nood aan heeft. Het geeft Amazon ook de mogelijkheid om Prime Now, waarmee het binnen twee uur aan huis levert, verder uit te breiden.

 

Kaderleden verlaten het schip

Ook aan de top van Whole Foods vinden er sinds de overname door Amazon flink wat veranderingen plaats. Heel wat kaderleden zouden het bedrijf al verlaten hebben, onder andere omdat ze de samenwerking met Amazon niet zien zitten. Meer dan een dozijn kaderleden heeft Whole Foods ondertussen al verlaten. Een deel van hen heeft dat gedaan op eigen initiatief, maar enkelen zeggen dat ze eerder zijn buiten gewerkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.