Verbod op promoties en kortingen in strijd tegen hamsteren

Verbod op promoties en kortingen in strijd tegen hamsteren

De essentiële winkels die nu nog open zijn in België, mogen geen promoties of kortingen meer organiseren. Zo wil de regering hamstergedrag voorkomen. Enkele foodretailers hadden zelf al de beslissing genomen om promotieacties stop te zetten.

 

Verbod geldt niet online

Met 2+1 of 1+1 gratis acties is het voorlopig afgelopen in de Belgische supermarkten. De Nationale Veiligheidsraad heeft een verbod op promoties en kortingen uitgevaardigd. Dat staat te lezen in het ministerieel van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) en blijft van kracht tot zondag 5 april. Het geldt enkel voor fysieke winkels, niet online, melden de kranten Het Nieuwsblad en La Libre vanochtend.

 

"Met deze maatregel willen we voorkomen dat een interessante promotie heel veel mensen naar de winkel zou lokken. We willen immers te allen prijze vermijden dat er veel mensen bij elkaar komen", zegt Yves Stevens, woordvoerder van het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken. "Het is ook bedoeld om het hamsteren tegen te gaan. We vragen mensen al dagen met aandrang niet te hamsteren, van één bepaald product geen al té grote voorraad in te slaan. Dan zijn acties zoals ‘vijf halen, drie betalen’ uiteraard uit den boze."

 

Focus op herbevoorrading

Supermarktketens hadden zelf al initiatieven in deze richting genomen. Woensdagavond meldde Delhaize dat het alle promoties annuleert. Een nieuwe reeks folderacties zou normaal vandaag, donderdag, in de winkels gelden, maar de medewerkers hebben wel wat anders aan het hoofd dan promoties uitstallen: de winkelrekken dienen gevuld. Ook Colruyt heeft zijn folder, die normaal woensdag de deur uit zou gaan, op het laatste moment geannuleerd. Ook heel wat fabrikanten lieten de voorbije dagen al geen promoties meer toe, omdat de focus moeten liggen op de herbevoorrading van de winkels.

 

In Nederland geldt zo’n verbod niet, maar Albert Heijn kondigt er wel aan dat het stopt met zijn Hamsterweken, een grote promotieactie die sinds vorige donderdag loopt. De retailer vindt het ongepast om in deze crisistijden hamstergedrag aan te moedigen.