Verhoogde kans op voedselvergiftiging bij verpakte sla | RetailDetail

Verhoogde kans op voedselvergiftiging bij verpakte sla

Verhoogde kans op voedselvergiftiging bij verpakte sla

Een onderzoek van de Universiteit van Leicester in het Verenigd Koninkrijk heeft aangetoond dat er bij verpakte sla een verhoogd risico is op voedselvergiftiging. Bepaalde bacteriën zouden immers beter gedijen in de plastic verpakkingen.

Op dag van aankoop gebruiken

De onderzoekers zeggen dat ze geschokt zijn over de manier waarop bacteriën gedijen in de verpakkingen, zelfs in de koelkast. Ze raden daarom aan om de verpakte sla te gebruiken op de dag van aankoop.

 

Dat er op sla bacteriën gevonden worden is geen verrassing, maar de hele zaak wordt erger gemaakt door de plastic verpakking. Die zijn vaak vochtig om de slag knapperig en vers te houden. Samen met de nutriënten die vrijkomen bij het versnijden van de sla, is dat de perfecte broedplaats voor bacteriën, zoals salmonella, wat de kans op een voedselvergiftiging verhoogt. In de studie werd aangetoond dat 100 salmonellabacteriën in een tijdspanne van vijf dagen groeiden tot een aantal van 100.000, meer dan genoeg om een mens te besmetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.