'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules' | RetailDetail

'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'

'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'
"Met het verdwijnen van C1000 ontstaan er kansen voor andere formules die inspelen op prijs", zegt Frans Fredrix, voormalig directeur van Superunie. "Het is jammer dat C1000 verdwijnt, want het is een goede economy-formule. Ik begrijp het dat C1000-ondernemers daar niet blij mee zijn."

Geen Sligro in de race

Frederix noemt het opvallend dat Sligro geen C1000-winkels heeft weten te bemachtigen. "Ik verwachtte dat Sligro de C1000-formule zou kopen en Emté zou ombouwen. Vermoedelijk hebben ze dat wel geprobeerd, maar was Ahold bereid meer te betalen. Er worden tegenwoordig zeer hoge bedragen betaald."

 

Sligro ontkent overigens in de race te zijn geweest voor een pakket winkels. Het ook veelgenoemde Plus zegt wel gesproken te hebben, maar zegt er niet uitgekomen te zijn met Jumbo.

 

Ahold zuigt zich vol

Ahold betaalde 290 miljoen euro voor de 82 winkels, wat neerkomt op 3,5 miljoen euro per winkel. Jumbo betaalde op zijn beurt eind vorig jaar gemiddeld 2,1 miljoen euro per winkel. Het is niet bekend hoeveel Coop heeft betaald, maar door de deal heeft Jumbo al een flink stuk van de overnameprijs van 900 miljoen euro terugverdiend.

 

Volgens Fredrix is het wel begrijpelijk dat Albert Heijn heeft toegeslagen. "Ahold heeft veel geld in kas en ze moeten aan de aandeelhouders tonen dat ze daar rendement uit halen. Albert Heijn zuigt zich vol. Ze zitten straks aan 36 procent tot 37 procent marktaandeel en dan zitten ze bijna aan het maximum van 40 procent."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.