'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules' | RetailDetail

'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'

'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'
"Met het verdwijnen van C1000 ontstaan er kansen voor andere formules die inspelen op prijs", zegt Frans Fredrix, voormalig directeur van Superunie. "Het is jammer dat C1000 verdwijnt, want het is een goede economy-formule. Ik begrijp het dat C1000-ondernemers daar niet blij mee zijn."

Geen Sligro in de race

Frederix noemt het opvallend dat Sligro geen C1000-winkels heeft weten te bemachtigen. "Ik verwachtte dat Sligro de C1000-formule zou kopen en Emté zou ombouwen. Vermoedelijk hebben ze dat wel geprobeerd, maar was Ahold bereid meer te betalen. Er worden tegenwoordig zeer hoge bedragen betaald."

 

Sligro ontkent overigens in de race te zijn geweest voor een pakket winkels. Het ook veelgenoemde Plus zegt wel gesproken te hebben, maar zegt er niet uitgekomen te zijn met Jumbo.

 

Ahold zuigt zich vol

Ahold betaalde 290 miljoen euro voor de 82 winkels, wat neerkomt op 3,5 miljoen euro per winkel. Jumbo betaalde op zijn beurt eind vorig jaar gemiddeld 2,1 miljoen euro per winkel. Het is niet bekend hoeveel Coop heeft betaald, maar door de deal heeft Jumbo al een flink stuk van de overnameprijs van 900 miljoen euro terugverdiend.

 

Volgens Fredrix is het wel begrijpelijk dat Albert Heijn heeft toegeslagen. "Ahold heeft veel geld in kas en ze moeten aan de aandeelhouders tonen dat ze daar rendement uit halen. Albert Heijn zuigt zich vol. Ze zitten straks aan 36 procent tot 37 procent marktaandeel en dan zitten ze bijna aan het maximum van 40 procent."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.