'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'

'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'
"Met het verdwijnen van C1000 ontstaan er kansen voor andere formules die inspelen op prijs", zegt Frans Fredrix, voormalig directeur van Superunie. "Het is jammer dat C1000 verdwijnt, want het is een goede economy-formule. Ik begrijp het dat C1000-ondernemers daar niet blij mee zijn."

Geen Sligro in de race

Frederix noemt het opvallend dat Sligro geen C1000-winkels heeft weten te bemachtigen. "Ik verwachtte dat Sligro de C1000-formule zou kopen en Emté zou ombouwen. Vermoedelijk hebben ze dat wel geprobeerd, maar was Ahold bereid meer te betalen. Er worden tegenwoordig zeer hoge bedragen betaald."

 

Sligro ontkent overigens in de race te zijn geweest voor een pakket winkels. Het ook veelgenoemde Plus zegt wel gesproken te hebben, maar zegt er niet uitgekomen te zijn met Jumbo.

 

Ahold zuigt zich vol

Ahold betaalde 290 miljoen euro voor de 82 winkels, wat neerkomt op 3,5 miljoen euro per winkel. Jumbo betaalde op zijn beurt eind vorig jaar gemiddeld 2,1 miljoen euro per winkel. Het is niet bekend hoeveel Coop heeft betaald, maar door de deal heeft Jumbo al een flink stuk van de overnameprijs van 900 miljoen euro terugverdiend.

 

Volgens Fredrix is het wel begrijpelijk dat Albert Heijn heeft toegeslagen. "Ahold heeft veel geld in kas en ze moeten aan de aandeelhouders tonen dat ze daar rendement uit halen. Albert Heijn zuigt zich vol. Ze zitten straks aan 36 procent tot 37 procent marktaandeel en dan zitten ze bijna aan het maximum van 40 procent."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top