'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules' | RetailDetail

'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'

'Verkoop C1000 biedt kansen voor andere formules'
"Met het verdwijnen van C1000 ontstaan er kansen voor andere formules die inspelen op prijs", zegt Frans Fredrix, voormalig directeur van Superunie. "Het is jammer dat C1000 verdwijnt, want het is een goede economy-formule. Ik begrijp het dat C1000-ondernemers daar niet blij mee zijn."

Geen Sligro in de race

Frederix noemt het opvallend dat Sligro geen C1000-winkels heeft weten te bemachtigen. "Ik verwachtte dat Sligro de C1000-formule zou kopen en Emté zou ombouwen. Vermoedelijk hebben ze dat wel geprobeerd, maar was Ahold bereid meer te betalen. Er worden tegenwoordig zeer hoge bedragen betaald."

 

Sligro ontkent overigens in de race te zijn geweest voor een pakket winkels. Het ook veelgenoemde Plus zegt wel gesproken te hebben, maar zegt er niet uitgekomen te zijn met Jumbo.

 

Ahold zuigt zich vol

Ahold betaalde 290 miljoen euro voor de 82 winkels, wat neerkomt op 3,5 miljoen euro per winkel. Jumbo betaalde op zijn beurt eind vorig jaar gemiddeld 2,1 miljoen euro per winkel. Het is niet bekend hoeveel Coop heeft betaald, maar door de deal heeft Jumbo al een flink stuk van de overnameprijs van 900 miljoen euro terugverdiend.

 

Volgens Fredrix is het wel begrijpelijk dat Albert Heijn heeft toegeslagen. "Ahold heeft veel geld in kas en ze moeten aan de aandeelhouders tonen dat ze daar rendement uit halen. Albert Heijn zuigt zich vol. Ze zitten straks aan 36 procent tot 37 procent marktaandeel en dan zitten ze bijna aan het maximum van 40 procent."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top