Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling | RetailDetail

Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling

Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling
Shutterstock

De verkoop van de margarinedivisie van Unilever komt stilaan in een stroomversnelling. Voor 19 oktober moeten geïnteresseerde partijen een bod uitbrengen, vooral investeringsfondsen tonen grote interesse.

Zes tot zeven miljard

Unilever hoopt met de verkoop van de margarinedivisie, die in het voorjaar in gang werd gezet, tussen zes en zeven miljard euro op te halen. Interesse is er van de investeringsfondsen als Blackstone, CVC en het Singaporese GIC. Branchegenoten zoals Dairy Krest of Kraft Heinz zouden dan weer niet van plan zijn om een bod uit te brengen, schrijft het FD.

 

De uiteindelijke overnemer zal het alvast niet makkelijk hebben om geld te verdienen aan de margarines. Volgens een van de partijen daalt de markt van margarines al jaren 6% per jaar, terwijl Unilever zelf al flink in de kosten heeft gesneden. Een overnemer zal dus eerst moeten investeren in innovatie en productontwikkeling voor er sprake kan zijn van grote winsten.

 

Imagoprobleem

Margarine kampt dan ook al enkele jaren met een imagoprobleem. Lang werd het aanzien als een gezond alternatief voor boter, maar sinds enkele jaren keert de consument net terug naar boter. Dat heeft te maken met de stijgende vraag naar natuurlijke producten, waarbij margarines worden aanzien als een kunstmatig product.

 

“Daarbij is een positieve kentering zichtbaar in de gezondheidsstatus die aan verzadigde dierlijke vetten wordt toegekend. Een duidelijk voorbeeld hiervan is roomboter. Diverse onderzoeken en nieuwsartikelen beweren dat de consumptie van verzadigde dierlijke vetten niet zo slecht is als altijd werd beweerd”, zegt Richard Scheper, zuivel-analist bij Rabobank. Voor een overnemer is het dus belangrijk om ook margarine terug een gezonder imago aan te smeren.

 

Consolidatie

De vraag is echter of dat nog lukt. Margarines zijn altijd al een belangrijk onderdeel van Unilever geweest en dat is er ook niet in geslaagd om de krimp tegen te gaan. De uitkomst van een grote marketingcampagne is bovendien ook bijzonder onzeker. Een ongezond imago heeft daarnaast als gevolg dat zelfs prijsverlagingen weinig effect hebben op de verkoop.

 

Een oplossing voor de dalende markt is het verhogen van de efficiëntie, onder andere door samensmeltingen. De margarinemarkt wordt momenteel gedomineerd door een twintigtal grote bedrijven, met naast Unilever ook bedrijven als Dairy Crest, Yidiz en Bunge. Om de overcapaciteit aan te pakken zal er consolidatie moeten plaatsvinden, maar laat nu net de branchegenoten van Unilever geen interesse tonen in een overname. De kans dat een investeerder zich wel wil wagen aan consolidatie van de markt, is bijzonder klein.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.