Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling

Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling
Shutterstock

De verkoop van de margarinedivisie van Unilever komt stilaan in een stroomversnelling. Voor 19 oktober moeten geïnteresseerde partijen een bod uitbrengen, vooral investeringsfondsen tonen grote interesse.

Zes tot zeven miljard

Unilever hoopt met de verkoop van de margarinedivisie, die in het voorjaar in gang werd gezet, tussen zes en zeven miljard euro op te halen. Interesse is er van de investeringsfondsen als Blackstone, CVC en het Singaporese GIC. Branchegenoten zoals Dairy Krest of Kraft Heinz zouden dan weer niet van plan zijn om een bod uit te brengen, schrijft het FD.

 

De uiteindelijke overnemer zal het alvast niet makkelijk hebben om geld te verdienen aan de margarines. Volgens een van de partijen daalt de markt van margarines al jaren 6% per jaar, terwijl Unilever zelf al flink in de kosten heeft gesneden. Een overnemer zal dus eerst moeten investeren in innovatie en productontwikkeling voor er sprake kan zijn van grote winsten.

 

Imagoprobleem

Margarine kampt dan ook al enkele jaren met een imagoprobleem. Lang werd het aanzien als een gezond alternatief voor boter, maar sinds enkele jaren keert de consument net terug naar boter. Dat heeft te maken met de stijgende vraag naar natuurlijke producten, waarbij margarines worden aanzien als een kunstmatig product.

 

“Daarbij is een positieve kentering zichtbaar in de gezondheidsstatus die aan verzadigde dierlijke vetten wordt toegekend. Een duidelijk voorbeeld hiervan is roomboter. Diverse onderzoeken en nieuwsartikelen beweren dat de consumptie van verzadigde dierlijke vetten niet zo slecht is als altijd werd beweerd”, zegt Richard Scheper, zuivel-analist bij Rabobank. Voor een overnemer is het dus belangrijk om ook margarine terug een gezonder imago aan te smeren.

 

Consolidatie

De vraag is echter of dat nog lukt. Margarines zijn altijd al een belangrijk onderdeel van Unilever geweest en dat is er ook niet in geslaagd om de krimp tegen te gaan. De uitkomst van een grote marketingcampagne is bovendien ook bijzonder onzeker. Een ongezond imago heeft daarnaast als gevolg dat zelfs prijsverlagingen weinig effect hebben op de verkoop.

 

Een oplossing voor de dalende markt is het verhogen van de efficiëntie, onder andere door samensmeltingen. De margarinemarkt wordt momenteel gedomineerd door een twintigtal grote bedrijven, met naast Unilever ook bedrijven als Dairy Crest, Yidiz en Bunge. Om de overcapaciteit aan te pakken zal er consolidatie moeten plaatsvinden, maar laat nu net de branchegenoten van Unilever geen interesse tonen in een overname. De kans dat een investeerder zich wel wil wagen aan consolidatie van de markt, is bijzonder klein.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top