Verkoop van parmaham gaat voorlopig door

Verkoop van parmaham gaat door ondanks schandaal

Verkoop van parmaham gaat door ondanks schandaal
Shutterstock

De grote supermarkten gaan momenteel na of zij parmaham afnemen van de zes Noord-Italiaanse varkensboerderijen waarvan schokkende beelden van dierenverwaarlozing verschenen. In afwachting blijft parmaham in de rekken bij Carrefour, Delhaize en Colruyt.

 

"We doen navraag"

Gaia kwam maandag op de proppen met beelden van zes varkensfokkerijen in de Italiaanse provincies Brescia, Cremona en Mantua, gefilmd tussen december 2017 en februari 2018, die weinig aan de verbeelding overlieten. "Schrijnende wantoestanden met een totaal gebrek aan dierenwelzijn en hygiëne," aldus Gaia zelf, dat op basis van de beelden van zieke, ernstig gewonde en dode varkens aan de supermarkten vraagt om parmaham onmiddellijk uit de rekken te halen.

 

De grootste supermarktketens geven voorlopig geen gehoor aan deze oproep, maar informeren wel bij hun leveranciers of zij aan alle voorwaarden voor dierenwelzijn voldoen bij het fokken van hun varkens. Carrefour liet al weten dat er op dit moment geen indicatie is dat het parmaham verkoopt afkomstig van de betrokken fokkerijen. "Wij hebben contact opgenomen met onze leveranciers; die worden trouwens ook regelmatig gecontroleerd," zo klinkt het bij Carrefour.

 

Delhaize bevestigt op de hoogte te zijn van de beelden en belooft maatregelen te treffen moest blijken dat de supermarkt producten afneemt van de zes varkensbedrijven. Ook Colruyt moet nog uitsluitsel krijgen over de identiteit van de leveranciers, maar is er vrij zeker van dat zijn leveranciers alvast niet betrokken zijn.

 

In afwachting van meer duidelijkheid hebben zowel Delhaize als Colruyt en Carrefour beslist om met de verkoop van parmaham door te gaan. Begin deze maand nog gaf met name Delhaize zijn vleesleveranciers te kennen een strikte nultolerantie te zullen hanteren voor inbreuken op dierenwelzijn. Ook het grote publiek verteert de snelle opeenvolging van schandalen steeds minder goed: uit een enquête van EVA bleek in februari dat maar liefst 44% van de Belgen bewust minder vlees consumeert dan vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.