Verkoop van parmaham gaat voorlopig door

Verkoop van parmaham gaat door ondanks schandaal

Verkoop van parmaham gaat door ondanks schandaal
Shutterstock

De grote supermarkten gaan momenteel na of zij parmaham afnemen van de zes Noord-Italiaanse varkensboerderijen waarvan schokkende beelden van dierenverwaarlozing verschenen. In afwachting blijft parmaham in de rekken bij Carrefour, Delhaize en Colruyt.

 

"We doen navraag"

Gaia kwam maandag op de proppen met beelden van zes varkensfokkerijen in de Italiaanse provincies Brescia, Cremona en Mantua, gefilmd tussen december 2017 en februari 2018, die weinig aan de verbeelding overlieten. "Schrijnende wantoestanden met een totaal gebrek aan dierenwelzijn en hygiëne," aldus Gaia zelf, dat op basis van de beelden van zieke, ernstig gewonde en dode varkens aan de supermarkten vraagt om parmaham onmiddellijk uit de rekken te halen.

 

De grootste supermarktketens geven voorlopig geen gehoor aan deze oproep, maar informeren wel bij hun leveranciers of zij aan alle voorwaarden voor dierenwelzijn voldoen bij het fokken van hun varkens. Carrefour liet al weten dat er op dit moment geen indicatie is dat het parmaham verkoopt afkomstig van de betrokken fokkerijen. "Wij hebben contact opgenomen met onze leveranciers; die worden trouwens ook regelmatig gecontroleerd," zo klinkt het bij Carrefour.

 

Delhaize bevestigt op de hoogte te zijn van de beelden en belooft maatregelen te treffen moest blijken dat de supermarkt producten afneemt van de zes varkensbedrijven. Ook Colruyt moet nog uitsluitsel krijgen over de identiteit van de leveranciers, maar is er vrij zeker van dat zijn leveranciers alvast niet betrokken zijn.

 

In afwachting van meer duidelijkheid hebben zowel Delhaize als Colruyt en Carrefour beslist om met de verkoop van parmaham door te gaan. Begin deze maand nog gaf met name Delhaize zijn vleesleveranciers te kennen een strikte nultolerantie te zullen hanteren voor inbreuken op dierenwelzijn. Ook het grote publiek verteert de snelle opeenvolging van schandalen steeds minder goed: uit een enquête van EVA bleek in februari dat maar liefst 44% van de Belgen bewust minder vlees consumeert dan vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.