Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef | RetailDetail

Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef

Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef

De verkoop van sinterklaassnoep zoals kruidnoten en marsepein loopt stroever dan vorig jaar. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat er momenteel 9% minder snoep is verkocht dan vorig jaar.

Piek verwacht op 5 december

De cijfers van het CBS zijn bijgewerkt tot de week na de intrede van Sinterklaas in het land en tonen aan dat er flink minder is verkocht dan een jaar eerder. Aangezien Nederlanders elk jaar voor honderden miljoenen euro aan zoetigheid kopen rond de sinterklaasperiode, gaat die daling over grote bedragen.

 

Vlak voor de intrede van de Sint was er nochtans een voorsprong op de verkoop van een jaar geleden, maar die positieve trend werd dus niet aangehouden. De grootste piek was vorig jaar te zien op 5 december, de dag voor Sinterklaas.

 

Voor het berekenen van de verkoop maakt het CBS gebruik van de scannerdata van supermarkten. De pepernotenindex is dan ook een eerste stap van het CBS om in de toekomst meer statistisch onderzoek uit te voeren met scannerdata die door bepaalde supermarkten wordt aangeleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.