Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef | RetailDetail

Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef

Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef

De verkoop van sinterklaassnoep zoals kruidnoten en marsepein loopt stroever dan vorig jaar. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat er momenteel 9% minder snoep is verkocht dan vorig jaar.

Piek verwacht op 5 december

De cijfers van het CBS zijn bijgewerkt tot de week na de intrede van Sinterklaas in het land en tonen aan dat er flink minder is verkocht dan een jaar eerder. Aangezien Nederlanders elk jaar voor honderden miljoenen euro aan zoetigheid kopen rond de sinterklaasperiode, gaat die daling over grote bedragen.

 

Vlak voor de intrede van de Sint was er nochtans een voorsprong op de verkoop van een jaar geleden, maar die positieve trend werd dus niet aangehouden. De grootste piek was vorig jaar te zien op 5 december, de dag voor Sinterklaas.

 

Voor het berekenen van de verkoop maakt het CBS gebruik van de scannerdata van supermarkten. De pepernotenindex is dan ook een eerste stap van het CBS om in de toekomst meer statistisch onderzoek uit te voeren met scannerdata die door bepaalde supermarkten wordt aangeleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.