Vernieuwd Puur Poiesz 2.0 introduceert bieradvies | RetailDetail

Vernieuwd Puur Poiesz 2.0 introduceert bieradvies

Vernieuwd Puur Poiesz 2.0 introduceert bieradvies

De Friese supermarktformule Poiesz introduceert een bieradviessysteem in de nieuwe Poiesz Puur 2.0 in Heerenveen. Het systeem, dat Poiesz als eerste supermarkt in Nederland invoerde, maakt deel uit van de vernieuwing van de formule naar Puur Poiesz 2.0.

Bieradvies in primeur

Het bieradvies informeert klanten, net als het wijnadvies bij Poiesz, bij het schap in de winkel over combinaties van bier met gerechten. De klant kan aan de hand van het systeem een bier kiezen met een smaak die past bij een gerecht.

 

“Ons bierassortiment is ingedeeld in zes categorieën: Krachtig & Blond, Pilsner, Cider, Fruitig & Fris, Rijk & Donker en 0,0%. Hier zijn bieren en voorbeelden van gerechten of hapjes aan toegevoegd”, vertelt Jan Hoitema van Poiesz. “Ieder bier op het communicatiepaneel heeft een nummer dat aan een categorie is gekoppeld. Verder is het biermeubel aangepast in de sfeer van een lekker biertje drinken”.

 

Het adviessysteem dat bij Poiesz Puur 2.0 in Heerenveen is geïntroduceerd, werd ontwikkeld in samenwerking met leverancier Heineken. Poiesz testte het bieradvies afgelopen najaar in de Puur 2.0 pilotwinkel in Noordhoek in Sneek.

 

Poiesz heeft met het bieradvies een primeur in foodretail. “Het is logisch om wat voor wijn heel gebruikelijk is, dus de koppeling van wijn aan een gerecht en een smaakadvies, ook voor bier te brengen. Een dergelijk systeem was er echter nog niet”, aldus Hoitema. “Het bierassortiment in de supermarkt verbreedt in hoog tempo met speciaalbieren en nieuwe smaken. Om de klant goed van dienst te kunnen zijn bij zijn keuze ondersteunt Poiesz met gericht advies. Dit systeem is een goede toevoeging aan de formule en aan het bierschap”.

 

Poiesz Puur 2.0: nieuwe look & feel

Heerenveen is de tweede pilotwinkel van Poiesz in de vernieuwde formule. De eerste locatie opende vorig jaar november in Sneek. Eind deze maand opent Poiesz de derde Puur 2.0 op een volledig nieuwe locatie van 1100 m² in het Groningse Zevenhuizen.

 

In de nieuwe look & feel zijn het klantadvies en de ondersteuning op assortimentsniveau sterk uitgebreid. “Vers speelt een nog grotere rol bij Puur 2.0. In de hele schil en aan de achterwand voert vers de boventoon. Bovendien zijn de afdelingen bezet met vakmensen die klanten gericht kunnen adviseren”.

 

Kookconcept 'Wat maak je menu' bij versafdelingen

Het kookconcept 'Wat maak je menu' is bovendien uitgebreid naar enkele versafdelingen. Poiesz ontwikkelde dit concept drie jaar geleden in samenwerking met chefkok Reitse Spanninga. Op vrijdag en zaterdag staat er bij de agf-afdeling een kookmeubel, waar door Spanninga opgeleide medewerkers gerechten koken en klanten tot inspiratie brengen. Op andere dagen draait er bij de afdeling een filmpje met nieuwe recepten.

 

Ook de brood- en de vleeswaren- en kaasafdeling kreeg een kookmeubel. Hier kan de klant op vrijdag en zaterdag een vers broodje kopen.

 

Koffietafel en klantcontact

De koffiehoek bij de bakkerij-afdeling kreeg eveneens een ambachtelijk meubel. Klanten kunnen hier verse koffie kopen en plaatsnemen aan de koffietafel. Ook de medewerkers kunnen er pauzeren en met klanten in gesprek gaan.

 

Hoitema: “Dat doen we al uitgebreid, maar we maken het contact met de klant bij een kop koffie nog belangrijker. We geven onze medewerkers op deze manier tevens een podium en mogelijkheden om hun kennis en kunde met de klant uit te wisselen”.

 

“De medewerkers spelen bij Poiesz sowieso een belangrijke rol, maar diverse elementen van de Puur 2.0-formule vallen of staan met de vakkundige inbreng van onze mensen”.

 

Uitrol in vijf jaar

Hoitema is zeer positief over de eerste resultaten van Poiesz Puur 2.0. "We zijn zeer tevreden over de eerste pilotwinkel in Sneek, die we in november vorig jaar openden. In Heerenveen onderstrepen we die resultaten met een verdere aanscherping van de formule. Hierbij blijkt de focus op vers zeer succesvol."

 

Poiesz gaat in de komende vijf jaar alle winkels naar de nieuwe look & feel van Puur Poiesz 2.0 uitrollen. De Friese supermarktorganisatie wil met supermarkten aangevuld met servicediensten een belangrijke winkelfunctie vervullen in kleine kernen in Groningen, Friesland en Drenthe.

 

Poiesz Supermarkten BV in Sneek is het enige zelfstandige regionale grootwinkelbedrijf in het noorden van het land. Het familiebedrijf ontstond in 1923 toen de heer L. Poiesz aan de Havenstraat in Sneek een groentewinkeltje van 12 m² opende. In 1962 opende in Sneek de eerste Poiesz Supermarkt. Inmiddels telt het bedrijf 68 supermarkten in eigen beheer van gemiddeld 850 m² vvo. Poiesz Supermarkten had in 2012 1,03% marktaandeel en is aangesloten bij inkoopvereniging Superunie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.