Verpakkingsvrije supermarkt Bag & Buy kan van start gaan | RetailDetail

Verpakkingsvrije supermarkt Bag & Buy kan van start gaan

Verpakkingsvrije supermarkt Bag & Buy kan van start gaan

De Nederlandse ondernemer Wim van Dijk heeft via crowdfundingsite Doorgaan.nl voldoende geld weten op te halen om in Utrecht de eerste verpakkingsvrije supermarkt van Nederland op poten de kunnen zetten.

40 tot 50 filialen

Van Dijk had een doel van 75.000 euro voor ogen om Bag & Buy te kunnen openen, en dat bedrag heeft hij net voor het einde van de deadline weten op te halen. Hij wil graag voor het einde van volgend jaar de eerste vestiging openen, maar Van Dijk ziet al mogelijkheden voor 40 tot 50 filialen.

 

Bij Bag & Buy zullen veel droge producten verkocht worden, zoals noten, gedroogd fruit en muesli, maar daarnaast zullen er ook verse streekproducten te vinden zijn en olie, wijn en azijn uit dispensers. Zo moet het aantal verpakkingen tot een minimum herleid kunnen worden en kunnen klanten ook zelf de hoeveelheden bepalen.

 

Van Dijk vond inspiratie in de Verenigde Staten, waar Wholefoods een afdeling heeft waar gewerkt wordt met bulkverkoop, en in Duitsland, waar met Original Unverpackt een gelijkaardig concept is geopend. Ook in Antwerpen bestaat een winkel die als doel heeft geen extra afval te creëren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.