Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen | RetailDetail

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen
Bron: Facebook

Ook Mechelen heeft sinds eind vorige week een winkel die volledig zonder verpakkingen werkt. Kabas is een initiatief van Sofie Smeets en Anneleen De Witte, dat er onder andere is gekomen dankzij een crowdfundingcampagne.

 

Focus op ecologisch en biologisch

De twee initiatiefneemsters kwamen een jaar geleden al met het idee op de proppen, maar hadden toen nog nood aan extra financiële inbreng. Daarom werd er een campagne opgestart, die uiteindelijk 9.000 euro zou opleveren.

 

“Daarmee konden we een deel van de verbouwingen in het pand financieren”, vertelt Smeets aan GVA. “De Keizerstraat, vlakbij de Veemarkt in Mechelen, leende zich perfect voor het concept. Het is centraal gelegen in een bruisende omgeving met in de onmiddellijke nabijheid een zeer goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer.”

 

Kabas biedt een assortiment voeding, onderhoudsproducten en gebruiksgoederen aan, met een duidelijke focus op biologisch en ecologisch. Daarbij moeten klanten zelf voor de verpakkingen zorgen, al voorziet Kabas ook wel vetvrij ecopapier voor producten als kaas.

 

Simpelweg bijdragen aan een duurzame samenleving

“Het is de bedoeling dat de klanten zelf nemen wat ze nodig hebben om de goederen vervolgens zelf meteen te verpakken. Veel voedingsproducten zitten in dispensers, een soort van kokers waaruit de gekozen hoeveelheid voeding getapt kan worden in een potje of bokaal naar keuze. We willen aantonen dat je simpelweg door inkopen te doen, kunt bijdragen aan een duurzame en ecologische samenleving.”

 

Kabas is niet de eerste winkel in Vlaanderen die geen gebruik maakt van verpakkingen. Eerder opende in Antwerpen het concept Robuust, dat daarna met Content in Leuven en Ohne in Gent navolging kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.