Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen | RetailDetail

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen
Bron: Facebook

Ook Mechelen heeft sinds eind vorige week een winkel die volledig zonder verpakkingen werkt. Kabas is een initiatief van Sofie Smeets en Anneleen De Witte, dat er onder andere is gekomen dankzij een crowdfundingcampagne.

 

Focus op ecologisch en biologisch

De twee initiatiefneemsters kwamen een jaar geleden al met het idee op de proppen, maar hadden toen nog nood aan extra financiële inbreng. Daarom werd er een campagne opgestart, die uiteindelijk 9.000 euro zou opleveren.

 

“Daarmee konden we een deel van de verbouwingen in het pand financieren”, vertelt Smeets aan GVA. “De Keizerstraat, vlakbij de Veemarkt in Mechelen, leende zich perfect voor het concept. Het is centraal gelegen in een bruisende omgeving met in de onmiddellijke nabijheid een zeer goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer.”

 

Kabas biedt een assortiment voeding, onderhoudsproducten en gebruiksgoederen aan, met een duidelijke focus op biologisch en ecologisch. Daarbij moeten klanten zelf voor de verpakkingen zorgen, al voorziet Kabas ook wel vetvrij ecopapier voor producten als kaas.

 

Simpelweg bijdragen aan een duurzame samenleving

“Het is de bedoeling dat de klanten zelf nemen wat ze nodig hebben om de goederen vervolgens zelf meteen te verpakken. Veel voedingsproducten zitten in dispensers, een soort van kokers waaruit de gekozen hoeveelheid voeding getapt kan worden in een potje of bokaal naar keuze. We willen aantonen dat je simpelweg door inkopen te doen, kunt bijdragen aan een duurzame en ecologische samenleving.”

 

Kabas is niet de eerste winkel in Vlaanderen die geen gebruik maakt van verpakkingen. Eerder opende in Antwerpen het concept Robuust, dat daarna met Content in Leuven en Ohne in Gent navolging kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.