Vers brood komt steeds vaker in online assortiment | RetailDetail

Vers brood komt steeds vaker in online assortiment

Vers brood komt steeds vaker in online assortiment
Shutterstock

Brood zal steeds vaker online worden aangeboden. De opkomst van de online broodverkoop heeft gevolgen voor supermarkten, industriële bakkerijen en de consument, stelt Rabobank in het rapport Online Bakery: Browsing for Bread.

 

Categorie groeit snel

Vers brood is een van de snelst groeiende categorieën in de online supermarkt. Momenteel worden er in Nederland online ongeveer 275 verschillende broodproducten aangeboden, en dat aantal zal snel gaan groeien. De opkomst van de online broodverkoop heeft ingrijpende gevolgen voor de supermarkten, de industriële bakkerijen en de consument. Industriële bakkers zullen moeten inspelen op online om hun marktaandeel te behouden.

 

"Voor alle industriële bakkers, van klein tot groot, geldt dat ze vroeg of laat met online verkoop aan de slag moeten. De bakkerijen van de toekomst zullen opnieuw moeten kijken naar hun assortiment, hun marketing en de logistiek rondom hun product", licht Cyrille Filott, global strategist Consumer Foods bij Rabobank toe. "Met het oog op het delen van kennis en ervaringen met betrekking tot de wensen van de consument ligt nauwer samenwerken met supermarkten voor de hand."
 

Herkenbare, vindbare en onderscheidende broodproducten

Hoewel de online verkoop van brood nog geen gemeengoed is, leert de praktijk dat producten herkenbaar, vindbaar en in het juiste onderscheidende assortiment in de online supermarkt verkrijgbaar moeten zijn.

 

Bakkerijen moeten inzetten op een meer dynamische marketing om de aandacht van de online consument te trekken. Het online kanaal biedt ook mogelijkheden voor nieuwe producten en concepten zoals diepvriesbrood of ‘bake-to-order’ versgebakken brood. 
 

Broodcultuur verschilt

De opkomst van online broodverkoop verschilt evenwel per land. De klant heeft in het Verenigd Koninkrijk in de online supermarkt een keuze uit zo’n 850 verschillende broodproducten. In Frankrijk, een van de koplopers in online boodschappen doen, gaat het broodassortiment veelal niet verder dan 150 artikelen. De Franse consument koopt zijn brood vooralsnog liever bij de ambachtelijke bakker.


Ondanks dat het consumentengedrag verschilt per land, wint online winkelen wel overal snel terrein. In 2030 koopt de West-Europese consument 20 tot 25 procent van zijn kruidenierswaren online, verwacht Rabobank in het rapport.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.