Vers fruit staat bovenaan in online verkoop supermarkten | RetailDetail

Vers fruit staat bovenaan in online verkoop supermarkten

Vers fruit staat bovenaan in online verkoop supermarkten
shutterstock

Vers fruit staat bovenaan in de online verkoop van supermarkten, gevolgd door groenten, vleeswaren, wijn en kaas. Offline staat fruit slechts op nummer 5.

Verse groenten en vlees: kleiner aandeel

Verse groente is zowel offline als online de nummer 2, maar deze categorie heeft in online een veel kleiner aandeel dan in offline verkoop.  Ook vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht: mogelijk omdat consumenten de producten echt eerst zelf willen zien, of ze kiezen ervoor om de bulk boodschappen online te doen en groente en vlees in de funshopping-trip bij de groenteboer en de slager. Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet nog klein is, groeien de e-commerce verkopen sterk en de verwachting is dat dit zich in de toekomst nog sterker doorzet.

 

De cijfers komen uit het nieuwe e-commercerapport van IRI Nederland, waarin de feitelijke foodonline verkopen binnen supermarkten staan. IRI Nederland is een aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten in retail en FMCG.

 

Ranking Online

Ranking 'Offline'

Categorie

1

5

Vers Fruit

2

2

Verse Groente

3

4

Vleeswaren

4

9

Wijn

5

8

Kaas

6

3

Vers Vlees

7

7

Bier

8

10

Koffie

9

12

Koek

10

20

Cola

Tabel: Top 10 categorieën (eurosales) binnen online verkopen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.