Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling | RetailDetail

Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Volgens één op twee consumenten is de houdbaarheidsdatum op verpakkingen van voeding de belangrijkste oorzaak van voedselverspilling. Veel voedsel belandt in de vuilnisbak terwijl het nog perfect eetbaar is. 

THT versus TGT

Dat komt doordat één op vier consumenten het verschil niet kent tussen “Tenminste Houdbaar Tot” (THT) en “Te Gebruiken Tot” (TGT), zo blijkt uit een bevraging van 300 consumenten door verpakkingsproducent Tetra Pak. De enquête vond plaats in het kader van de campagne THTWegErmee, waarmee Tetra Pak consumenten wil informeren en sensibiliseren om voedselverspilling tegen te gaan.

 

Eén op vier consumenten gooit vlees, vis en eieren weg voor of op de vervaldag (TGT) zonder te kijken, ruiken of proeven of het nog verantwoord is om het product te eten. Eén op vier gooit zuivelproducten meteen of één à twee dagen na de THT-datum weg, en één op drie doet hetzelfde met vruchtensappen.

 

Kwaliteit gegarandeerd

Om de verwarring rond houdbaarheidsdata aan te pakken, vroeg Tetra Pak aan voedingsexperten om een mogelijk betere term voor THT te bedenken. De beste voorstellen werden voorgelegd aan de consumenten. “Kwaliteit gegarandeerd tot” wint met 30% van de stemmen. Deze term verduidelijkt dat producten vaak nog perfect eetbaar zijn na het verstrijken van de THT-datum.

 

Opvallend is dat twee op drie consumenten bij vervanging van de term THT minder voedsel zouden weggooien. 56% zou minder bang zijn om ziek te worden door producten waarvan de houdbaarheidsdatum bereikt is, en 57% zou bij invoering van een nieuwe term vaker kijken, proeven of ruiken voor ze voedingsmiddelen weggooien. 

 

De consument ziet nog andere mogelijkheden om bewuster om te gaan met voeding en houdbaarheidsdata: informatie over bewaring en houdbaarheid op de verpakking (77%), het gebruik van visuele symbolen die de termen THT en TGT verduidelijken (54%) of informatie in de rekken van de supermarkt (33%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.