Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling | RetailDetail

Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Volgens één op twee consumenten is de houdbaarheidsdatum op verpakkingen van voeding de belangrijkste oorzaak van voedselverspilling. Veel voedsel belandt in de vuilnisbak terwijl het nog perfect eetbaar is. 

THT versus TGT

Dat komt doordat één op vier consumenten het verschil niet kent tussen “Tenminste Houdbaar Tot” (THT) en “Te Gebruiken Tot” (TGT), zo blijkt uit een bevraging van 300 consumenten door verpakkingsproducent Tetra Pak. De enquête vond plaats in het kader van de campagne THTWegErmee, waarmee Tetra Pak consumenten wil informeren en sensibiliseren om voedselverspilling tegen te gaan.

 

Eén op vier consumenten gooit vlees, vis en eieren weg voor of op de vervaldag (TGT) zonder te kijken, ruiken of proeven of het nog verantwoord is om het product te eten. Eén op vier gooit zuivelproducten meteen of één à twee dagen na de THT-datum weg, en één op drie doet hetzelfde met vruchtensappen.

 

Kwaliteit gegarandeerd

Om de verwarring rond houdbaarheidsdata aan te pakken, vroeg Tetra Pak aan voedingsexperten om een mogelijk betere term voor THT te bedenken. De beste voorstellen werden voorgelegd aan de consumenten. “Kwaliteit gegarandeerd tot” wint met 30% van de stemmen. Deze term verduidelijkt dat producten vaak nog perfect eetbaar zijn na het verstrijken van de THT-datum.

 

Opvallend is dat twee op drie consumenten bij vervanging van de term THT minder voedsel zouden weggooien. 56% zou minder bang zijn om ziek te worden door producten waarvan de houdbaarheidsdatum bereikt is, en 57% zou bij invoering van een nieuwe term vaker kijken, proeven of ruiken voor ze voedingsmiddelen weggooien. 

 

De consument ziet nog andere mogelijkheden om bewuster om te gaan met voeding en houdbaarheidsdata: informatie over bewaring en houdbaarheid op de verpakking (77%), het gebruik van visuele symbolen die de termen THT en TGT verduidelijken (54%) of informatie in de rekken van de supermarkt (33%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.