Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees

Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees

Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees
Shutterstock

Veviba, het slachthuis uit Bastogne dat de voorbije weken zwaar in opspraak kwam, blijkt ook 'gewoon' vlees te hebben verkocht als bio. Dat blijkt uit een verslag van het parket van Luxemburg aan Justitieminister Geens.

 

Derde sjoemeldossier in week tijd

Tot nog toe waren al twee vormen van gesjoemel bij Veviba bekend: het bedrijf fraudeerde met verkeerde etiketten en het verwerkte vlees in zijn gehakt dat niet meer voor menselijke consumptie bestemd was. Nu blijkt het slachthuis ook gefoefeld te hebben met biovlees: “Het biovlees, dat merkelijk duurder is, zou zo toelaten om de winstmarge van Veviba te verhogen”, citeerde de minister gisteren in het parlement uit het verslag. De verklaring is des te aannemelijker omdat uit de jaarverslagen van Veviba blijkt dat het bedrijf in 2016 bijna 60.000 euro verlies boekte.

 

Ook in dit derde dossier worden vragen gesteld bij het (lakse) optreden van de betrokken controlediensten. Het Voedselagentschap stelde al in december 2016 een proces-verbaal op, maar maakte dat pas in maart 2017 over aan het parket. Vervolgens duurde het nog eens bijna een jaar alvorens het gerecht overging tot een huiszoeking. Daarbij waren 30 agenten van het FAVV en 20 onderzoekers van de Federale Gerechtelijke Politie betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.